آغاز توسعه خدمات پشتيباني سفر علي بابا در شهر گرگان

گروه علي بابا مركز تماس جديد خود در شهر گرگان را افتتاح كرد. اين مركز تماس با هدف توسعه خدمات پشتيباني، از اوايل بهمن ماه به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرده و در زمينه خريد بليط سفر، تورهاي مسافرتي و رزرو هتل، به كاربران علي بابا خدمات مشاوره و پشتيباني سفر ارائه مي‌دهد.

به گفته علي اكبر سلطانلو، مدير ارشد پشتيباني علي بابا: «مركز تماس گرگان، فعاليت خود را با 21 نفر پرسنل آغاز كرده و اشتغالزايي براي 140 نفر را در برنامه خود دارد.» وي به توسعه مركز تماس علي بابا در ساير شهرهاي كشور نيز اشاره كرد و گفت: «در كنار توسعه خدمات پشتيباني سفر و اشتغالزايي براي جوانان در شهرهاي ديگر، كاهش مهاجرات به تهران و همچنين توزيع ثروت از اهداف راه‌اندازي مراكز تماس علي بابا در ساير شهرهاي كشور است.»

علي بابا علاوه بر تسهيل روند خريد بليط سفر، تورهاي مسافرتي و رزرو هتل در سراسر دنيا، خدمات پشتيباني متمايزي چون مشاوره تخصصي در زمينه سفر، پاسخگويي 24 ساعته در 7 روز هفته، راه‌اندازي سرويس‌هاي ويژه مانند سرويس كال‌بك، ايجنت كال‌بك، اعلام خودكار تاخير پروازها و... را به خانواده بزرگ كاربران خود ارائه كرده است.

 

افتتاح باشگاه ورزشي بزرگ‌ترين مركز تماس گردشگري ايران

همچنين گروه علي بابا در كنار توسعه خدمات پشتيباني با كيفيت با توجه ايجاد تعادل در كار و زندگي، باشگاه ورزشي بزرگ‌ترين مركز تماس گردشگري كشور را روز شنبه، پنجم بهمن ماه با تجهيزات كامل، براي پرسنل گروه علي بابا افتتاح كرد.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/01/27/%d8%a2%d8%ba%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%ae%d8%af%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d9%be%d8%b4%d8%aa%db%8c%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b3%d9%81%d8%b1-%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d8%a7/

ادغام نت برگ و تخفيفان؛ حركت استراتژيك براي رقابت كمتر و تمركز بيشتر

مديران پلتفرم‌هاي تخفيف گروهي «نت برگ» و «تخفيفان» بالاخره امروز با برگزاري يك نشست خبري، ادغام خود را رسماً اعلام كردند. اين ادغام البته حالتي متفاوت از ادغام‌هاي مرسوم دارد و قرار است هر دو استارتاپ، فعال باشند اما با يك مديريت واحد كارشان را ادامه دهند. بر همين اساس مديريت نت برگ و تخفيفان، بر عهده «نازنين دانشور»، هم موسس تخفيفان خواهد بود.

دانشور اعلام كرد كه هر دو سايت، در سال ۹۰ و با فاصله‌اي حدود ۱ ماه از هم تاسيس شده‌اند و اكنون پس از ۸ سال، هر دو پلتفرم، در مجموع با ۸۰ هزار شريك تجاري همكاري كرده‌اند و بالاي ۱۰ ميليون مشتري ثبت شده دارند.

 

البته اين آمار به شكل تفكيكي نيز بيان شد. تخفيفان، ۶ ميليون كاربر ثبت شده در پلتفرم خود دارد، در ۶ استان فعال است و تا كنون ۴۵ هزار شريك تجاري داشته است. از سوي ديگر نت برگ با ۴ ميليون كاربر ثبت شده، در ۴ استان فعال بوده و ۳۵ هزار شريك تجاري داشته است.

مديرعامل تخفيفان اعلام كرد كه اگرچه اين دو پلتفرم در مجموع ۱۰ ميليون كاربر دارند اما هم‌پوشاني كاربران، نهايتاً ۱۸ درصد بوده و هر كدام بخش‌هاي مختلفي از اين بازار را به دست آورده‌اند. از سوي ديگر هم‌پوشاني در بخش همكاران تجاري دو پلتفرم نيز نهايتاً ۱۵ درصد بوده است. اين در حاليست كه دانشور اعلام مي‌كند تخفيفان و نت‌ برگ، يكي از جدي‌ترين رقابت‌هاي استارتاپي در ايران بوده‌اند:

«ما طي سال‌هاي مختلف ۳ بار در رابطه با ادغام مذاكره كرديم. رقابت سنگيني كه بين تخفيفان و نت برگ وجود داشت، باعث شده بود كه تمركز هر دو مجموعه از دست برود و خلاقيت كاهش پيدا كند. تصميم گرفتيم عدم تمركز را از بين ببريم، اهداف‌مان را مشترك كنيم، تقابل را كنار بگذاريم و ارزش بيشتري خلق كنيم. وقتي هم به ترندهاي بين‌المللي نگاه مي‌كنيم، سايت‌هاي تخفيف گروهي پس از رسيدن به بلوغ به سمت ادغام حركت مي‌كنند تا بتوانند سرويس‌هاي بهتري ارائه كنند.»

منيع:

https://digiato.com/article/2020/01/27/%d8%a7%d8%af%d8%ba%d8%a7%d9%85-%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%da%af-%d9%88-%d8%aa%d8%ae%d9%81%db%8c%d9%81%d8%a7%d9%86%d8%9b-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%aa%da%98%db%8c%da%a9/

افزونه جديد گوگل Google site kit | گوگل سايت كيت براي وردپرس

Google site kit يكي از جديدترين افزونه هاي است كه گوگل براي نمايش اطلاعات گوگل سرچ كنسول، گوگل آنالاتيكس، گوگل ادسنس، PageSpeed Insights در پيشخوان وردپرس ارائه داده است كه شما ميتونيد كليه اطلاعات آماري را در داشبورد وردپرس خود داشته باشيد.

 

افزونه google site kit چيست؟

شما به اين فكر كنيد كه وقتي ميخواهيد اطلاعات آماري گوگل سرچ كنسول خودتون رو ببيند براي اينكه كار بايد سرچ كنسول رو باز كنيد سپس داخل سرچ كنسول 

افزونه google site kit چيست؟

اطلاعات سايت رو ببينيد آناليز كنيد و بعد از بررسي دوباره به سايت خودتون برگرديد و تغييرات لازمه رو اعمال كنيد.

حالا شما به اين فكر كنيد كه ابزارهاي گوگل رو يكجا و در پيشخوان وردپرس خود داشته باشيد و نيازي نباشد كه براي بررسي سايت وارد سرچ كنسول شويد و فقط كافي باشد يك افزونه نصب كنيد و به راحتي وقتي وارد افزونه مي شويد به راحتي اطلاعات سرچ كنسول برايتان به نمايش درآيد و همچنين وقتي وارد برگه و يا نوشته اي در سايت خود شديد تنها فقط با يك كليك بتوانيد آن مطلب را آناليز و بررسي كنيد.

حالا يه خبر خوب اينكه گوگل افزونه اي رو بصورت رسمي به نام google site kit براي سايت هاي وردپرسي ارائه كرده است

(نكته خودموني: به قدري سايت هاي وردپرسي زياد و با قدرت هستن كه حتي گوگل رو هم مجبور ميكنه يه افزونه اختصاصي براي WordPress ارائه بده. آيا هنوز به قدرت وردپرس ايمان نياورده ايد!! آيا اينها نشانه نيست????)

تنها فقط با نصب افزونه google site kit 4 تا از سرويس هاي گوگل معروف گوگل رو ميتونيد داخل پيشخوان وردپرسي خودتون داشته باشد.

4 سرويس گوگل شامل:

  • Search Console : ابزار معروف و محبوب وبمسترها
  • Analytics : سرويس گوگل آناليتيكس براي بررسي آمار سايت
  • AdSense : سرويس اراده تبليغات روي سايت
  • PageSpeed Insights : سرويسي براي بهبود سرعت سايت

طراحي فروشگاه اينترنتي در وردپرس

در كمترين زمان و با كمترين خرج ، ابتدايي ترين و بهترين فروشگاه اينترنتي را  با ووكامرس ( فروشگاه اينترنتي وردپرس ) راه اندازي كنيد و شروع كنيد به فروختن! به همين راحتي كسب درآمد كنيد.
در فروشگاه اينترنتي وردپرس هر چيزي را كه قيمت دارد مي طاقت فروخت.محصولاتي از قبيل …
محصولات ديجيتال ( مانند فايل كتاب )محصولات

قيمت طراحي سايت فروشگاهي

فيزيكي ( همانند موبايل )خدمات آنلاين ( مانند آموزش هاي غيرحضوري )خدمات اشتراكي ( مانند اشتراك خبرنامه )طراحي فروشگاه اينترنتي در وردپرسبهينه سازي سايت وردپرسيبهينه سازي و افزايش سرعت سايت در وردپرسمطمئن باشيد كه شما در حال پيشه كردن با سريع ترين پلتفرم گيتي نيستيد. بله صحيح خوانديد. اما در حال شغل كردن با يكتا از سريع ترين پلتفرم هاي موجود هستيد. چرا كه در مقابل خرج اي كه براي سايت وردپرسي خويش انجام مي دهيد بهترين سرعت را تجربه خواهيد كرد.
وقتي وردپرس را با ساير رقبايش سنجش كنيد شايد در بعضي موارد متوجه سرعت بيشتر در رقبا شويد اما مطمئن باشيد با ميزان هزينه اي كه براي طراحي سايت وردپرسي ميكنيد ، وردپرس سريع ترين و بهينه ترين پلتفرم شما براي طراحي سايت خواهد بود.
همچنين به لطف پلاگين هاي قوي و حرفه اي كه امروزه با كوشش توسعه دهندگان مهيا شده است ، مي طاقت سرعت سايت وردپرسي را به مقدار زياد قابل توجهي درمان بخشيد.
طراحي سايت پيامد گرا يا ريسپانسيو Responsiveآمار اثر دهنده اين است كه بازديد هاي موبايلي از سايت ها طي سال هاي 2013 الي 2018 افزايش 222 درصدي داشته است و اين خود اثر دهنده اهميت طراحي سايت پيامد گرا ( ريسپانسيو ) است ، و مهم تر اين كه وردپرس از طراحي سايت بازتاب گرا يا ريسپانسيو حمايت مي كند.
در سنه 2013 بازديد هاي موبايلي فقط 16 درصد از كل بازديد ها را دربر مي گرفتند ، در حالي كه اين شماره در سال 2018 به 52 درصد رسيد. قطعا اگر طراحي پيامد گرا وجود نداشت در طي 5 سال گواه چنين افزايشي نبوديم ، و قطعا اگر يك وبسايت از الگوي طراحي سايت پيامد گرا بهره‌گيري نكند به موفقيت نخواهد رسيد.
طراحس سايت واكنشگرا يا ريسپانسيو در طراحي سايت با وردپرسپس اگر سايت شما طراحي بازتاب گرا يا ريسپانسيو داشته باشد ، در پله اول از عقيده مشتري جذاب و گيرا خواهد بود. در كنار آن گوگل نيز به سايت شما به دليل طراحي بازتاب گرا ( ريسپانسيو ) رتبه بالاتري خواهد داد.
تعرفه طراحي سايت با وردپرس چگونه است؟دوستي قوي بين سئو و وردپرس در طراحس سايت وردپرسيدوستي قوي بين سئو و وردپرسوردپرس با استفاده از استاندارد هاي رديف بالا و كدنويسي هاي پيشرفته به هستي آمده است. همچنين در ساختار وردپرس از الگوريتم هاي پيشرفته نمايه كردن و پياده سازي سايت بهره‌گيري شده كه همين مايه شده الي موعد زيادي نگذرد كه گوگل از اين CMS محبوب خوشش بيايد.
در يك احصاء كلي وب سايت هاي وردپرسي نسبت به سايت هاي ديگر كه در همان زمان ساخته شده اند تند تر به رتبه هاي بالاي جستجو مي رسند. در كنار اين كه خود وردپرس به تنهايي در اين گويه بهتر عمل مي كند ، پلاگين هايي نيز براي آن نوشته و بهينه سازي شده اند (مانند Yoast) كه رتبه سايت شما را بهتر از هميشه خواهند كرد.

تغيير جهت در الوپيك: آغاز حركت به سوي سرويس‌هاي كسب‌وكار محور

روزهاي پاياني سال گذشته بود كه استارتاپ «الوپيك» با ارائه يك سوپراپليكيشن، نويد چندين سرويس جديد را به مشتريان خود داد و اسامي آنها را با لوگوهاي گوناگون در سوپراپ خود درج كرد. الو پست، الو تاكسي، الو ماركت و الو فود، همين سرويس‌هاي جديد بودند. حال با گذشت نزديك به يك سال، به نظر مي‌رسد الوپيك تغييرات ديگري را تجربه مي‌كند و بعضي از اين سرويس‌ها حذف و جاي خود را به سرويس‌هاي تازه‌اي داده‌اند كه از رويكرد جديد الوپيك براي تغيير مدل درآمدزايي خبر مي‌دهد.

در جديدترين نسخه سوپر اپليكيشن الوپيك، سرويس‌هاي «الو فود» و «الو ماركت» حذف شده‌اند و در عوض مي‌توان دو سرويس جديد يعني «الو فروش» و «پيك اختصاصي» را مشاهده كرد. سرويس‌هاي جديد، رويكردي B2B دارند و راهكارهايي تازه‌ هستند براي استفاده‌ي ساير كسب‌وكارهاي اينترنتي و حتي كلاسيك.

تغيير مسير الوپيك

 

اما مهم‌ترين تغييرات در الوپيك به دو سرويس تازه با لوگوي جديد برمي‌گردد: «الوفروش» و «پيك اختصاصي» كه هر دو بازار B2B را نشانه گرفته‌اند؛ امري كه «مهدي نايبي» مديرعامل اين شركت نيز آن را تاييد كرده و آن را در مسير اهداف تازه اين شركت معرفي مي‌كند. به گفته نايبي وضعيت اقتصادي به جايي رفته كه بايد تصميم‌هاي دقيق‌تري اتخاذ كرد و گاهي نياز به تغيير مسير حس مي‌شود. او در رابطه با همين تغيير جهت به ديجياتو مي‌گويد:

«زماني كه الوپيك شروع به كار كرد، سرمايه‌گذاران خارجي را مي‌شناختيم كه به شدت تمايل به سرمايه‌گذاري در بازار ايران و ما را داشتند؛ اما اين موارد حالا از بين رفته و بايد براي استراتژي بقا جنگيد. به جرات مي‌توانم بگويم هيچ سرمايه‌گذار درستي در ايران در حوزه استارتاپي وجود ندارد و اسامي بزرگ اين حوزه در زمينه سرمايه‌گذاري استارتاپي ناوارد هستند. از همين رو ما استراتژي خودمان را عوض كرديم چرا كه ديديم ۹۵ درصد مشتريان ما شركت‌ها و كسب‌وكارها هستند و نه شهروندان.»

 

به گفته نايبي، آنها با سياست جديدي كه اتخاذ كردند مسير را براي تعامل با شركت‌ها و كسب‌وكارها هموار ساختند و اين مسير را ابتدا در همكاري با شركت ملي پست آغاز كردند. نايبي تاكيد مي‌كند كه آنها قصد دارند بازوي لجستيك كشور بشوند و اين راه را از طريق رشد صنعت لجستيك بر اساس تكنولوژي و هوش مصنوعي مي‌دانند. او در مورد احتمال يا عدم احتمال بازگشت مواردي چون الو ماركت و الو فود نيز به ديجياتو مي‌گويد:

«در حال حاضر اولويت ما استراتژي اول و مهم‌تر شركت است. در حال حاضر ريحون و چيليوري باهم كار مي‌كنند و اگر بتوانند سهمي از بازار بگيرند و حرفي براي گفتن داشته باشند، ما مي‌توانيم به عنوان بازوي لجستيك وارد عمل شويم تا صرفه‌جويي چند صد ميليارد توماني برايشان صورت بگيرد. در واقع بايد بگويم اين طرح‌ها از بين نرفته‌اند بلكه سر فرصت و در شرايطي بهتر دوباره روي ميز قرار خواهند گرفت.»

از سوي ديگر «محمدرضا كريمي» مدير توسعه كسب‌وكار و فروش الوپيك نيز در گفتگو با ديجياتو  در خصوص مسير تازه‌اي كه الوپيك انتخاب كرده مي‌گويد:

«اساسا در حال حركت به سمت بازار B2B هستيم؛ بازاري كه سنگرش خالي مانده و استارتاپ‌ها و شركت‌ها روي آن زياد تمركز نكرده‌اند، در حالي كه بيشترين گردش مالي را دارد. قصد داريم الوپيك را به واحدي تبديل كنيم كه كليه خدمات لجستيك شركت‌هاي سنتي و مدرن را با توجه به زيرساخت خود فراهم كند و آنها را بي‌نياز از هرگونه دريافت خدمات پراكنده از مكان‌هاي مختلف كند.»

به گفته كريمي، الوپيك سهم كافي در بازار On Demand (در بُعد B2C و مشتري-محور) دارد و حالا به فكر برداشتن قدم‌هاي بسيار بزرگتر است. او باور دارد آنها مي‌توانند بخشي از نيازهاي شركت‌هاي بزرگ سنتي را حل كنند و بازوي تكنولوژي اين شركت‌ها در بخش لجستيك باشند. او در همين رابطه مي‌گويد: «سرويس تلفني الوپيك كه چندي پيش راه افتاد هم براي جذب همين مشتريان سنتي بود. مي‌خواهيم هرچه بيشتر با اين افراد تعامل داشته باشيم و آنها را مدرن‌تر كنيم.»

تغيير مسير الوپيك

 

مدير توسعه بازاريابي الوپيك اعلام مي‌كند كه سرويس الوفروش يك سرويس براي تمامي اشخاص و فروشگاه‌هاي اينترنتي خانگي و كوچك و بزرگ است؛ سرويسي كه در آن خدمات «پرداخت در محل» به روشي آسان تحقق پيدا مي‌كند: «فروش اينترنتي محصولات همچنان باچالش بي‌اعتمادي خريدار روبه‌رو است و با سرويس الوفروش، الوپيك لينكي براي پرداخت را به مشتريان مي‌فرستد تا هنگام دريافت محصول از طريق پيك، پرداختي را به صورت آنلاين انجام داده و با خيالي آسوده خريد آنلاين انجام دهند. اين امر به رشد و ارتقاي فرهنگ خريد آنلاين در كشور كمك شاياني خواهد كرد.»

كاركرد سرويس پيك اختصاصي هم اين است كه شركت‌ها مي‌توانند از «پيك در اختيار» استفاده كنند. اين پيك‌ها آموزش ديده‌اند و مي‌توانند با برند و پوشش همان شركت فعاليت نمايند. كريمي در اين باره به ديجياتو بيشتر توضيح داد و گفت: «پيكي كه سازمان‌ها و شركت‌ها براي كارهاي خود استفاده مي‌كنند، معمولا به شركت تعهد خاصي ندارد. پيك‌هاي بخش اختصاصي ما اما حتي با پوشش خود برند سازمان فعاليت مي‌كنند و آموزش ديده هستند تا خدمت مطلوبي را انجام دهند.»

تغيير مسير الوپيك

 

پيش‌تر الوپيك براي راه‌اندازي سرويس الو ماركت گام‌هاي بزرگي برداشته بود و با خريداري استارتاپ دكان (فعال در زمينه خريد و فروش سوپر ماركتي) و عقد قرارداد با سوپرماركت‌هاي درياني، قصد داشت تا وارد بازار فروش محصولات تندمصرف (FMCG) شود. با اين حال به نظر مي‌رسد كه وجود رقباي بزرگ و همچنين تغيير سياست‌هاي شركت و نگرش مديران و توجه به بازار B2B، باعث شده كه الوماركت فعلا كنار گذاشته شود.

 

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/01/21/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%88%d9%be%db%8c%da%a9-%d8%a2%d8%ba%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%88%db%8c-%d8%b3%d8%b1/

نگاهي به مهم‌ترين ادغام‌هاي اكوسيستم استارتاپي ايران؛ يكي براي همه، همه براي يكي

فشار سخت اقتصادي در يك سال و نيم گذشته باعث شده تا بسياري از مديران استارتاپ‌هاي ايراني به ادغام، به شكلي جدي فكر كنند. عده‌اي ديگر اما به سوي عمل‌ كردن هم رفته‌اند. اما ادغام در اكوسيستم استارتاپي ايران اتفاق چندان تازه‌اي نيست و قبلاً هم در مواردي تجربه شده است. در اين مطلب، نگاهي داريم به مهم‌ترين ادغام‌هاي استارتاپي ايران در چند سال گذشته. 

بر كسي پوشيده نيست كه شرايط اقتصادي از سال ۹۷ تاكنون بحراني بوده به اذعان بسياري از مسئولان، كشور ما در حال سپري كردن «يك جنگ اقتصادي تمام عيار» است. آيا اكنون و در اين شرايط خاص استارت‌آپ‌هاي ايراني بيشتر از هر زمان ديگري بايد به ادغام با رقباي خود فكر كنند يا مي‌توانند به تنهايي از موانع و چالش‌هاي اقتصادي كنوني عبور كنند؟

موزاندو باميلو

زمان ادغام: آبان ۹۴

 

گروه اينترنت ايران (IIG) با راه‌اندازي موزاندو قصد داشت وب‌سايتي شبيه به Ebay در ايران ايجاد كند اما راهي كه براي موزاندو در نظر گرفته شده بود به بيراهه رفت. موزاندو با وجود اعطاي تخفيف‌هاي متعدد و انبوه به مشتريان، عملا تبديل به فروشگاهي موازي در كنار باميلو شد و هيچ خبري از بازار خريد و فروش كالاي دست دوم در آن نبود. برخي كه همان زمان در گروه اينترنت ايران فعال بودند، عقيده دارند كه موزاندو و بودجه‌اي كه صرف آن مي‌شد، بازخورد مناسبي نداشت. به همين دليل در نهايت تصميم گرفته شد تا موزاندو به عنوان برادر كوچكتر به باميلو بپيوندد تا نيروهاي هر دو تيم با هم ادغام شده و بتوانند برند باميلو را تقويت كنند.

زماني كه اين ادغام صورت گرفت، باميلو بزرگترين رقيب ديجي كالا محسوب مي‌شد و در واقع با روي كار آمدنش باعث شده بود كه فروشگاه‌هاي اينترنتي تكاني به خود بدهند. سيستمي كه باميلو پيش گرفته بود در زمانه خود پيشتاز بود: بازار اينترنتي (ماركت پليس) و اعطاي ووچر براي خريد اول و مناسبت‌هاي خاص. اين موارد نوين بودند اما در نهايت بسياري از ديگر سياست‌هاي غلط اين مجموعه باعث شد كه باميلو بعد از چند سال فعاليت به يكباره از صفحه روزگار محو شود.

ادغام موزاندو در باميلو عملاً ارزش افزوده‌اي ايجاد نكرد و باميلو با اينكه يك شروع طوفاني را تجربه كرد و سعي نمود با جا انداختن مواردي چون بلك فرايدي ايراني خودش را در دل مردم جا كند، ولي ناتواني در مديريت صحيح ماركت‌پليس، عدم وجود سرويس‌دهي درست و نبود تعامل قوي با فروشندگان باعث نارضايتي زيادي شده بود. باميلو نهايتاً اسفند ۹۷ به كار خود پايان داد.

بدوفود، زودفود و اسنپ‌فود

زمان ادغام: مرداد ۹۶

ادغام استارتاپ‌ها

 

زماني كه گروه IIG با برندهايي چون تاكسي‌ياب، باميلو، اسكانو، موزاندو وارد بازار ايران شد، مجموعه «بدوفود» را نيز راه‌اندازي كرد كه در زمينه سفارش آنلاين غذا فعاليت داشت. در آن زمان كه اكوسيستم استارتاپي ايران تازه در حال شكل‌گيري بود، سايتي قديمي‌تر با نام زودفود مشغول به فعاليت بود و توانسته بود مشترياني براي خود دست و پا كند و با رستوران‌هاي قابل توجهي در هر يك از مناطق تهران قرارداد ببندد.

زودفود و بدوفود رقيب يكديگر شدند و با وجود اينكه بدوفود سعي كرد با تبليغات در فضاي مجازي (از جمله ساخت انيميشن‌هاي كوتاه سوريلند) برند خودش را تثبيت كند، باز از قافله عقب مانده بود. نتيجه چه شد؟ گروه IIG تصميم به خريد رقيب خود گرفتند، رقيبي كه نوپا بود و با قيمتي مناسب توسط اين گروه خريداري شد و نام بدوفود به سرعت از ذهن‌ها حذف شد. زودفود براي چند سال در مجموعه IIG فعاليت كرد و در سال ۹۶، يكي از اولين استارتاپ‌هاي اين گروه بود كه مدال «اسنپ» را بر گردن آويخت.

با اين ادغام، و البته حواشي ديگري كه پيرامون انحصارطلبي اين برند مطرح است، اسنپ فود اكنون رسما تبديل به بزرگترين بازيگر سفارش آنلاين غذا در ايران شده؛ بازيگري كه «سعيد لطفي» به عنوان مديرعاملش، معتقد است كه ۹۵ درصد از سهم بازار سفارش آنلاين غذا در ايران، در اختيار اسنپ فود است.

اسنپ فود حالا با كمك ناوگان موتورسواران اسنپ، مي‌تواند غذاها را سريع‌تر از حد معمول به دست مشتريان برساند. بسياري از رستوران‌هاي مطرح به طور خاص با اين مجموعه قرارداد دارند و ويژگي‌هايي چون ارسال سوپرماركتي و نان و آجيل و شيريني نيز به تازگي در اسنپ فود ديده مي‌شود. هرچند در نهايت بسياري از كارشناسان با سياست‌هاي به زعم آنها انحصارطلبانه اسنپ فود مشكل دارند و اين موضوع جاي بحث مفصلي دارد.

 

منيع:

https://digiato.com/article/2020/01/21/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d9%87%d9%85%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%af%d8%ba%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%da%a9%d9%88%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa/

سير تا پياز راه اندازي و ساخت فروشگاه اينترنتي

با توجه به گسترش و دسترسي افراد بيشتر به اينترنت و فضاي مجازي، تجارت‌هاي سنتي به مرور موعد جاي خود را به نسخه‌هاي نوين‌تر بازرگاني يعني بازرگاني الكترونيك مي‌دهند و تجارتي كه در آن دربايستن بود براي خريد يك جنس به مغازه‌ها و

راه اندازي فروشگاه آنلاين

فروشگاه‌ها مراجعه كنيد، تدريجا در حال منسوخ شدن است. امروزه كمپاني‌ها و بازرگانان گوناگون دريافته‌اند كه پهنه‌ي اينترنت حرف نخست و فرجام را در فروش اغلب و معرفي بهتر برند تجاري آنها مي‌زند. بنابراين با گسترش اينترنت و به به اتفاق آن اشاعه ادب خريد هاي مجازي، شمار فروشگاه هاي اينترنتي در حال افزايش است.


در ايران نيز تاريخچه‌ي فروشگاه هاي اينترنتي به اوايل دهه‌ي ۸۰ مفتوح مي‌گردد. زماني كه حميد و سعيد محمدي، فروشگاه اينترنتي ديجي‌كالا را تاسيس كردند. در سنه هاي بعد و با گسترش اينترنت در كشور، فروشگاه‌هاي ديگري نيز كسب و كار خود را به اينترنت انتقال دادند. يكتا از بنيادي ‌ترين دشواري ها بر راز گذرگاه راه اندازي فروشگاه اينترنتي در ايران در اوايل دوره‌ي روي‌كار آمدن اين گونه فروشگاه‌ها، مسئله‌ي اعتماد مشتري به آنها بود. بسياري از مردم ايران بر اين عقيده بودند كه فروشگاه‌هاي اينترنتي كلاهبردار هستند و خريد از آنها برابر با خريد كالاهاي بي‌كيفيت و … است. اما خوشبختانه امروزه اعتماد ملت به فروشگاه هاي اينترنتي افزايش مكشوف است و بسياري از كسان اغلب خريدهاي خويش را بصورت آنلاين سپريدن مي‌‌دهند.
اما تاسيس يك فروشگاه اينترنتي موفق چگونه است؟ چه ترفند هايي دارد؟ آيا اصلا شدني است؟ چه هزينه‌ها و مراحلي دارد؟ اينها سوالاتي هستند كه ممكن است ذهن شما را به خود مشغول كرده باشد. پيش هرچيزي بايد بنابر تجربه‌ي شخصي‌ام اين نكته را به شما گوشزد كنم كه بازار اينترنتي امروز، ديگر فضايي براي امتحان و خطا باقي نگذاشته است. رقبا سرسخت‌تر از آن چيزي هستند كه شما فكر‌ مي‌كنيد و اگر با برنامه و وثيقه قوي جلو نرويد، بي گمان شكست خواهيد خورد و هزينه‌ و وقت شما هدر خواهد رفت. اما اگر در راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي خود مصر هستيد، لغايت فرجام با من به اتفاق باشيد الي راهنماي قدم به قدم راه‌اندازي يك فروشگاه اينترنتي را با هم بازبيني كنيم.
قدم اول: محصولاتي كه مي‌خواهيد بفروشيد را مشخص كنيدقدم اول در تاسيس يك فروشگاه اينترنتي هيچ فرقي با تاسيس يك مغازه معمولي ندارد. در هر دو باره ابتدا شما بايد محصولاتي را كه مي‌خواهيد بفروشيد را مشخص كنيد. يك بقال پيش از اينكه مغازه بقالي‌اش را تاسيس كند براي خودش مشخص مي‌كند كه مثلا در اين مغازه لبنيات، حبوبات، مواد غذايي و … به فروش خواهد رسيد. شما نيز بايد در ابتدا براي خويش معلوم كنيد كه پيمان است چه جنسي را به فروش برسانيد.
براي اينكه بدانيد كدام محصول براي فروش مناسب‌تر است ابتدا علايق و توانايي هاي خويش را مد نظر قرار دهيد. مثلا اگر شما در ساخت محصولات چوبي دستي بر اثير داريد، مي‌توانيد فروشگاهي براي فروش آنلاين دست‌ساخته‌هاي چوبي خود تاسيس كنيد. يا اگر مثلا جامه دوز يا طراح جامه هستيد، مي‌توانيد فروشگاهي براي فروش لباس هاي خود راه اندازي كنيد.
نكته‌ي دوم در انتخاب محصول مناسب براي فروش پس از علايق و توانايي ها، اين است كه بررسي كنيد كدام پهنه هنوز اشباع نشده است. گاهي شدني است شما در حوزه‌اي هدف راه اندازي فروشگاه آنلاين داشته باشيد كه رقبايي سرسخت و با سابقه‌ي طولاني در آن مشغول به كارند. خب در اين حالت احتمال كاميابي شما زياد اندك است. پس نخست رسيدگي كنيد كه كدام دسته از بازار فروش اينترنتي هنوز اشباع نشده است.
اگر حوزه‌ي باره نظر شما اشباع شده است گذرگاه حل ديگري هم وجود دارد و آن اينكه با كساني كه در آن حوزه‌ي مورد عقيده شما فعال هستند وارد شراكت شويد و فروش يا تامين بخشي از محصولات آنها را بر عهده بگيريد.
البته اگر مفتوح هم اصرار بر تكاپو در آن حيطه را داريد، قطعا بايد ارزش افزوده‌اي به مشتريانتان ارائه كنيد كه از شما محصولي را خريداري كنند. در واقع بايد چيزي اغلب از ميانگين رقيب‌هايتان ارائه كنيد.
قدم دوم: مشتريان قصد را مشخص كنيدselecting-right-people
قدم دوم اين است كه مشتريان هدف را مشخص كنيد. قصد از مشتري منظور اين است كه چه كساني و از چه قشري اقدام به خريد محصولات شما خواهند كرد. مثلا اگر شما فروشگاه اينترنتي جامه داريد، مشتريان قصد شما مي‌توانند زنان و دختران يا حتي مرداني باشند كه بخواهند به همسرشان كادو بدهند. براي مشخص كردن مشتريان هدف آنها را بر بنياد سنجه هاي پايين طبقه بندي كنيد.
سن، جنسيت و محل اقامتالگو هاي رفتاريانگيزه‌ها و اهداف اصلي مشتريبزرگترين بحران آنها چيست و شما چگونه آن را مرتفع خواهيد كرد؟چرا آنها بايد محصولات شما را بخرند؟بگذاريد براي روشن‌تر شدن اين سوژه براي شما مثالي بزنم. بياييد فرض كنيم فروشگاه اينترنتي شما در حوزه‌ي فروش جامه و مد فعال است. خب بياييد به سوالات بالا پاسخ دهيم:
سن، جنسيت و و محل اقامت: زنان و دختران بين ۱۶ الي ۴۰ سال
الگو هاي رفتاري: آنها معمولا هرچند وقت يكبار و چرا دست به خريد مي‌زنند؟
انگيزه ها و اهداف اصلي: خوش‌پوشي، زيبايي، شايد Show-Off كردن
بزگترين چالش آنها چيست و شما چگونه آن را مرتفع خواهيد كرد: براي يك خريدار جامه هميشه كيفيت و قيمت در نخستينگي است و شما مي‌توانيد با فرآوري لباس هاي با كيفيت با بها مناسب نگراني مشتري را از اين بابت رفع كنيد.
چرا آنها بايد محصولات شما را بخرند؟: اين سوالي است كه شما خودتان بايد به آن پاسخ دهيد. براي پاسخ به اين سوال وجه تمايز خود با رقبا را بررسي كنيد.
قدم سوم: ايده‌تان را ارزيابي كنيدپيدا كردن جنس پسنديده براي فروش و مشخص كردن مشتري منظور عالي است. ولي شما بايد مطمئن شويد كه كسان در قبال محصولات شما پولي را خواهند پرداخت. اينكه افراد به شما بگويند محصولات عالي است يا افتضاح براي شما موفقيت يا شكست محسوب نمي‌شود. موفقيت وقتي حاصل مي‌شود كه افراد راز كيسه را شل كنند و در قبال محصولات شما پولي را پرداخت كنند. اگر از مشتري قصد و اجناس خود مطمئن هستيد اما هيج آدم از شما خريد نمي‌كند، بايد به تعقيب دليل آن بگرديد. دلايلي از جمله:
آيا بها محصولات شما نسبت به رقبا بالاست؟آيا مشتريان منظور را اشتباه انتخاب كرده‌ايد؟آيا بازار و درخواستي براي خريد محصولات شما وجود ندارد؟خلاصه بگويم براي اينكه متوجه شويد چرا افراد از شما خريد نمي‌كنند خيلي ساده از خود بپرسيد: «چه چيزي افراد را از خريد از فروشگاه من مفتوح مي‌دارد؟». قبل از راه اندازي فروشگاه اينترنتي، بحث ارزيابي ايده‌ بسيار حائز اهميت است. براي ارزيابي ايده‌تان، مي‌توانيد از طريق هاي پايين بهره ببريد:
– اجناستان را بصورت دستي بفروشيد
اگر كارتان را پسين آغاز كرده‌ايد، حتما نيازي نيست كه متحمل خرج شويد و فروشگاه اينترتي راه اندازي كنيد. مي‌توانيد آغاز بصورت سر راست با مشتري وابستگي برقرار كرده و جنستان را به او بفروشيد. مهم‌ترين حسن اين كار اين است كه بجز كسب درآمد، مطمئن خواهيد شد كه براي محصولتان مشتري وجود دارد و افراد حاضرند براي آن پول پرداخت كنند.
اما چه بسا از خويش بپرسيد كه چگونه بصورت مستقيم، مشتري را پيدا و با او وارد معامله شوم؟ پاسخ روشن است. شبكه هاي اجتماعي. اين ايام كمتر كسي پيدا مي‌شود كه حداقل از گرد از شبكه‌هاي اجتماعي واتسآپ، تلگرام يا اينستاگرام استفاده نكند. به كارگيري اين شبكه‌هاي اجتماعي هزينه‌اي ندارد و پيشه با آنها نيز آسان است. فقط كافي است به گروه هاي مجازي ملحق شويد يا در اينستاگرام براي محصولاتتان صفحه‌اي برپايي كنيد.

موسس Tik8 از چگونگي شكستن انحصار فروش آنلاين بليت سينما مي‌گويد

ساليان سال است كه اگر نخواهيد درگير صف‌هاي طولاني خريد بليت شويد، يك راه حل بيشتر جلوي راهتان نيست و آن هم خريد از سايت «سينماتيكت» است. سايتي كه ۸ سال متوالي تنها مجموعه‌ فروش اينترنتي بليت سينما بوده و حالا بالاخره رقيب جديدي به نام Tik8 پيدا كرده است. موسس Tik8 اين موضوع را به شكست انحصار سينماتيكت تشبيه مي‌كند و آن را يك مسير طولاني ولي ضروري براي آلوده نشدن اقتصاد به رانت مي‌داند.

فروش بليت سينما به صورت اينترنتي در اختيار موسسه دولتي «سينما شهر» است و اين مساله از سوي سينما شهر به يك شركت خصوصي به نام «سينماتيكت» محول شده و تا به امروز سندي از چرايي اين موضوع منتشر نشده؛ كسي نمي‌داند كه آيا مزايده‌اي برگزار شده يا خير.

 

شايعه‌اي كه در اين ميان مطرح است و روزنامه فرهيختگان نيز آن را در گزارش خود آورده، اين است كه موسسه سينما شهر سوبسيد‌هاي دولت براي سالن‌هاي سينما را به شرطي به سينماداران واگذار مي‌كند كه بستر ارتباطات اينترنتي آنها با سينماتيكت فراهم شود. هرچند بايد گفت اين موضوع در آخر به نفع هر دو است اما سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه چگونه چنين شايعه‌اي به وجود آمده است؟

آنطور كه «علي‌اصغر تركيان» مديرعامل سينماتيكت تاييد كرده، «مجيد مسچي»، مديرعامل سينماشهر دايي او بوده و همين موضوع، شبهات در خصوص ارتباطات پشت پرده را تقويت مي‌كند؛ مساله‌اي كه «عليرضا صادقيان» موسس Tik8 نيز آن را درد امروز اقتصاد مي‌داند و مي‌گويد براي تغيير شرايط جنگيده است. او در پاسخ به ادعاي سينماتيكت مبني بر اينكه هميشه راه همكاري باز بوده ولي زيرساختي براي همكاري وجود نداشته به ديجياتو مي‌گويد:

«از چند سال پيش كه سايت Tik8 را راه‌اندازي كرديم درخواست همكاري با سينماتيكت داشتيم كه از آن امتناع ورزيدند. سعي كرديم با سينماشهر صحبت كنيم و نتوانستيم راه را پيش ببريم. يكي دو سالي بيخيال شديم و روي فروش بليت‌هاي ديگر تمركز كرديم و در نهايت دوباره سراغ سينماشهر رفتيم تا بتوانيم API فروش بليت سينما به صورت آنلاين را داشته باشيم و اين بار قول‌هاي مساعدي به ما داده شد؛ قول‌هايي كه البته بسيار دير و بعد از يك و نيم سال اما بالاخره تحقق يافت.»

صادقيان تاكيد دارد كه زيرساخت همكاري در مجموعه آنها هميشه آماده بوده و اينكه چرا همكاري زودتر صورت نگرفته را كسي نمي‌داند؛ اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه مديرعامل سينماتيكت در مصاحبه‌ها نسبت به وجود يك رقيب ابراز تمايل كرده است؛ رقيبي كه به زعم او مي‌تواند باعث پيشرفت‌شان شود.

 

صادقيان مي‌گويد اينكه حالا بعد از ساليان سال اين انحصار شكسته شده، به اين دليل است كه فشارها روي اين موضوع بيش از حد شد و در اين ۸ سال هم سينماتيكت چنان خودش را در بازار جا انداخته كه رقابت با آن كار بسيار بسيار سختي خواهد بود. همچنين به نظر مي‌رسد كه برخي اختلاف‌هاي داخلي نظير ورود يكي از بزرگترين تهيه‌كنندگان و سينمادارن ايراني يعني «علي سرتيپي» به ماجراي فروش آنلاين بليت و شكايت برخي ديگر از تهيه‌كنندگان باعث شده كه در نهايت فروش آنلاين بليت سينما محدود به سينماتيكت باقي نماند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/01/21/%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3-tik8-%d8%a7%d8%b2-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d8%a7%d9%86%d8%ad%d8%b5%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7/

موسس Tik8 از چگونگي شكستن انحصار فروش آنلاين بليت سينما مي‌گويد

ساليان سال است كه اگر نخواهيد درگير صف‌هاي طولاني خريد بليت شويد، يك راه حل بيشتر جلوي راهتان نيست و آن هم خريد از سايت «سينماتيكت» است. سايتي كه ۸ سال متوالي تنها مجموعه‌ فروش اينترنتي بليت سينما بوده و حالا بالاخره رقيب جديدي به نام Tik8 پيدا كرده است. موسس Tik8 اين موضوع را به شكست انحصار سينماتيكت تشبيه مي‌كند و آن را يك مسير طولاني ولي ضروري براي آلوده نشدن اقتصاد به رانت مي‌داند.

فروش بليت سينما به صورت اينترنتي در اختيار موسسه دولتي «سينما شهر» است و اين مساله از سوي سينما شهر به يك شركت خصوصي به نام «سينماتيكت» محول شده و تا به امروز سندي از چرايي اين موضوع منتشر نشده؛ كسي نمي‌داند كه آيا مزايده‌اي برگزار شده يا خير.

 

شايعه‌اي كه در اين ميان مطرح است و روزنامه فرهيختگان نيز آن را در گزارش خود آورده، اين است كه موسسه سينما شهر سوبسيد‌هاي دولت براي سالن‌هاي سينما را به شرطي به سينماداران واگذار مي‌كند كه بستر ارتباطات اينترنتي آنها با سينماتيكت فراهم شود. هرچند بايد گفت اين موضوع در آخر به نفع هر دو است اما سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه چگونه چنين شايعه‌اي به وجود آمده است؟

آنطور كه «علي‌اصغر تركيان» مديرعامل سينماتيكت تاييد كرده، «مجيد مسچي»، مديرعامل سينماشهر دايي او بوده و همين موضوع، شبهات در خصوص ارتباطات پشت پرده را تقويت مي‌كند؛ مساله‌اي كه «عليرضا صادقيان» موسس Tik8 نيز آن را درد امروز اقتصاد مي‌داند و مي‌گويد براي تغيير شرايط جنگيده است. او در پاسخ به ادعاي سينماتيكت مبني بر اينكه هميشه راه همكاري باز بوده ولي زيرساختي براي همكاري وجود نداشته به ديجياتو مي‌گويد:

«از چند سال پيش كه سايت Tik8 را راه‌اندازي كرديم درخواست همكاري با سينماتيكت داشتيم كه از آن امتناع ورزيدند. سعي كرديم با سينماشهر صحبت كنيم و نتوانستيم راه را پيش ببريم. يكي دو سالي بيخيال شديم و روي فروش بليت‌هاي ديگر تمركز كرديم و در نهايت دوباره سراغ سينماشهر رفتيم تا بتوانيم API فروش بليت سينما به صورت آنلاين را داشته باشيم و اين بار قول‌هاي مساعدي به ما داده شد؛ قول‌هايي كه البته بسيار دير و بعد از يك و نيم سال اما بالاخره تحقق يافت.»

صادقيان تاكيد دارد كه زيرساخت همكاري در مجموعه آنها هميشه آماده بوده و اينكه چرا همكاري زودتر صورت نگرفته را كسي نمي‌داند؛ اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه مديرعامل سينماتيكت در مصاحبه‌ها نسبت به وجود يك رقيب ابراز تمايل كرده است؛ رقيبي كه به زعم او مي‌تواند باعث پيشرفت‌شان شود.

 

صادقيان مي‌گويد اينكه حالا بعد از ساليان سال اين انحصار شكسته شده، به اين دليل است كه فشارها روي اين موضوع بيش از حد شد و در اين ۸ سال هم سينماتيكت چنان خودش را در بازار جا انداخته كه رقابت با آن كار بسيار بسيار سختي خواهد بود. همچنين به نظر مي‌رسد كه برخي اختلاف‌هاي داخلي نظير ورود يكي از بزرگترين تهيه‌كنندگان و سينمادارن ايراني يعني «علي سرتيپي» به ماجراي فروش آنلاين بليت و شكايت برخي ديگر از تهيه‌كنندگان باعث شده كه در نهايت فروش آنلاين بليت سينما محدود به سينماتيكت باقي نماند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/01/21/%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3-tik8-%d8%a7%d8%b2-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d8%a7%d9%86%d8%ad%d8%b5%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7/

درمان آرتروز با داروي تركيبي جديد امكان پذير مي‌شود

محققان مؤسسه مطالعات زيست شناسي سالك (Salk Institute) موفق شدند با تركيب دو داروي آزمايشي، علايم آرتروز را معكوس كنند. آزمايش اين دارو در موش ها با موفقيت همراه بوده است.

آرتروز يا اُستئوآرتريت (Osteoarthritis) يكي از شايع ترين بيماري هاي دوره سالمندي است و به غير از مصرف مسكن يا تعويض مفصل، درمان ديگري براي آن وجود ندارد.

با بالا رفتن سن، بدن ديگر نمي تواند همانند گذشته به سرعت خود را ترميم كند و بخش هايي از بدن مثل غضروف مفاصل كه مدام از آنها كار كشيده مي شود، در معرض ساييدگي قرار گرفته و علايم بيماري دردناك آرتروز بروز مي كند.

بيماري آرتروز

 

در گذشته مولكول هاي آلفا كلوتو (αKLOTHO) و TGFβR2 در درمان آرتروز مؤثر تشخيص داده شده اند و آزمايش آنها نتايج اميدوار كننده اي در پي داشته است؛ به همين دليل محققان به سراغ اين دو مولكول رفته ولي اين بار آنها را باهم استفاده كردند.

مولكول TGFβR2 مستقيماً روي سلول هاي غضروف اثر گذاشته و توانايي تكثير آنها را بهبود مي بخشد. مولكول αKLOTHO نيز با اثرگذاري روي ماتريكس خارج سلولي اطراف سلول هاي غضروف، از تخريب آنها جلوگيري مي كند.

محققان به موش هاي سالمي كه آرتروز داشتند داروي مذكور را تزريق كرده و پس از شش هفته با بررسي غضروف زانوي آنها دريافتند نه تنها پيشرفت آتروز با كندي همرا بوده، بلكه از مرحله دو به مرحله يك بازگشته است. اين يعني مرگ سلول هاي كمتر، رشد فعالانه آنها و در نهايت افزايش ضخامت غضروف.

غضروف سالم زانوي موش

مفصل مبتلا به آرتروز مرحله 2

مفصل مبتلا به آرتروز مرحله 4

مفصل زانو كه با داروي تركيبي جديد درمان شده و به مرحله 1 بازگشته است.

محققان در ادامه دريافتند اين دارو روي ژن هاي موش ها نيز تأثير گذاشته و 136 ژن را فعال تر كرده و فعاليت 18 ژن را كم كرده است.

آزمايش داروي تركيبي روي سلول هاي غضروفي مفصلي انساني در آزمايشگاه نتايج مثبتي در پي داشته و تعداد مولكول هايي را كه به تكثير و تشكيل ماتريكس هاي خارج سلولي كمك مي كنند، افزايش داده است. البته اين دستاورد به معني اثرگذاري مشابه اين دارو در بدن انسان نيست، ولي پيشرفت خوبي در مسير درمان آرتروز به شمار مي آيد.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/01/22/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b1%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d8%a8%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af/