روزهاي پاياني سال گذشته بود كه استارتاپ «الوپيك» با ارائه يك سوپراپليكيشن، نويد چندين سرويس جديد را به مشتريان خود داد و اسامي آنها را با لوگوهاي گوناگون در سوپراپ خود درج كرد. الو پست، الو تاكسي، الو ماركت و الو فود، همين سرويسهاي جديد بودند. حال با گذشت نزديك به يك سال، به نظر ميرسد الوپيك تغييرات ديگري را تجربه ميكند و بعضي از اين سرويسها حذف و جاي خود را به سرويسهاي تازهاي دادهاند كه از رويكرد جديد الوپيك براي تغيير مدل درآمدزايي خبر ميدهد.
در جديدترين نسخه سوپر اپليكيشن الوپيك، سرويسهاي «الو فود» و «الو ماركت» حذف شدهاند و در عوض ميتوان دو سرويس جديد يعني «الو فروش» و «پيك اختصاصي» را مشاهده كرد. سرويسهاي جديد، رويكردي B2B دارند و راهكارهايي تازه هستند براي استفادهي ساير كسبوكارهاي اينترنتي و حتي كلاسيك.
اما مهمترين تغييرات در الوپيك به دو سرويس تازه با لوگوي جديد برميگردد: «الوفروش» و «پيك اختصاصي» كه هر دو بازار B2B را نشانه گرفتهاند؛ امري كه «مهدي نايبي» مديرعامل اين شركت نيز آن را تاييد كرده و آن را در مسير اهداف تازه اين شركت معرفي ميكند. به گفته نايبي وضعيت اقتصادي به جايي رفته كه بايد تصميمهاي دقيقتري اتخاذ كرد و گاهي نياز به تغيير مسير حس ميشود. او در رابطه با همين تغيير جهت به ديجياتو ميگويد:
«زماني كه الوپيك شروع به كار كرد، سرمايهگذاران خارجي را ميشناختيم كه به شدت تمايل به سرمايهگذاري در بازار ايران و ما را داشتند؛ اما اين موارد حالا از بين رفته و بايد براي استراتژي بقا جنگيد. به جرات ميتوانم بگويم هيچ سرمايهگذار درستي در ايران در حوزه استارتاپي وجود ندارد و اسامي بزرگ اين حوزه در زمينه سرمايهگذاري استارتاپي ناوارد هستند. از همين رو ما استراتژي خودمان را عوض كرديم چرا كه ديديم ۹۵ درصد مشتريان ما شركتها و كسبوكارها هستند و نه شهروندان.»
به گفته نايبي، آنها با سياست جديدي كه اتخاذ كردند مسير را براي تعامل با شركتها و كسبوكارها هموار ساختند و اين مسير را ابتدا در همكاري با شركت ملي پست آغاز كردند. نايبي تاكيد ميكند كه آنها قصد دارند بازوي لجستيك كشور بشوند و اين راه را از طريق رشد صنعت لجستيك بر اساس تكنولوژي و هوش مصنوعي ميدانند. او در مورد احتمال يا عدم احتمال بازگشت مواردي چون الو ماركت و الو فود نيز به ديجياتو ميگويد:
«در حال حاضر اولويت ما استراتژي اول و مهمتر شركت است. در حال حاضر ريحون و چيليوري باهم كار ميكنند و اگر بتوانند سهمي از بازار بگيرند و حرفي براي گفتن داشته باشند، ما ميتوانيم به عنوان بازوي لجستيك وارد عمل شويم تا صرفهجويي چند صد ميليارد توماني برايشان صورت بگيرد. در واقع بايد بگويم اين طرحها از بين نرفتهاند بلكه سر فرصت و در شرايطي بهتر دوباره روي ميز قرار خواهند گرفت.»
از سوي ديگر «محمدرضا كريمي» مدير توسعه كسبوكار و فروش الوپيك نيز در گفتگو با ديجياتو در خصوص مسير تازهاي كه الوپيك انتخاب كرده ميگويد:
«اساسا در حال حركت به سمت بازار B2B هستيم؛ بازاري كه سنگرش خالي مانده و استارتاپها و شركتها روي آن زياد تمركز نكردهاند، در حالي كه بيشترين گردش مالي را دارد. قصد داريم الوپيك را به واحدي تبديل كنيم كه كليه خدمات لجستيك شركتهاي سنتي و مدرن را با توجه به زيرساخت خود فراهم كند و آنها را بينياز از هرگونه دريافت خدمات پراكنده از مكانهاي مختلف كند.»
به گفته كريمي، الوپيك سهم كافي در بازار On Demand (در بُعد B2C و مشتري-محور) دارد و حالا به فكر برداشتن قدمهاي بسيار بزرگتر است. او باور دارد آنها ميتوانند بخشي از نيازهاي شركتهاي بزرگ سنتي را حل كنند و بازوي تكنولوژي اين شركتها در بخش لجستيك باشند. او در همين رابطه ميگويد: «سرويس تلفني الوپيك كه چندي پيش راه افتاد هم براي جذب همين مشتريان سنتي بود. ميخواهيم هرچه بيشتر با اين افراد تعامل داشته باشيم و آنها را مدرنتر كنيم.»
مدير توسعه بازاريابي الوپيك اعلام ميكند كه سرويس الوفروش يك سرويس براي تمامي اشخاص و فروشگاههاي اينترنتي خانگي و كوچك و بزرگ است؛ سرويسي كه در آن خدمات «پرداخت در محل» به روشي آسان تحقق پيدا ميكند: «فروش اينترنتي محصولات همچنان باچالش بياعتمادي خريدار روبهرو است و با سرويس الوفروش، الوپيك لينكي براي پرداخت را به مشتريان ميفرستد تا هنگام دريافت محصول از طريق پيك، پرداختي را به صورت آنلاين انجام داده و با خيالي آسوده خريد آنلاين انجام دهند. اين امر به رشد و ارتقاي فرهنگ خريد آنلاين در كشور كمك شاياني خواهد كرد.»
كاركرد سرويس پيك اختصاصي هم اين است كه شركتها ميتوانند از «پيك در اختيار» استفاده كنند. اين پيكها آموزش ديدهاند و ميتوانند با برند و پوشش همان شركت فعاليت نمايند. كريمي در اين باره به ديجياتو بيشتر توضيح داد و گفت: «پيكي كه سازمانها و شركتها براي كارهاي خود استفاده ميكنند، معمولا به شركت تعهد خاصي ندارد. پيكهاي بخش اختصاصي ما اما حتي با پوشش خود برند سازمان فعاليت ميكنند و آموزش ديده هستند تا خدمت مطلوبي را انجام دهند.»
پيشتر الوپيك براي راهاندازي سرويس الو ماركت گامهاي بزرگي برداشته بود و با خريداري استارتاپ دكان (فعال در زمينه خريد و فروش سوپر ماركتي) و عقد قرارداد با سوپرماركتهاي درياني، قصد داشت تا وارد بازار فروش محصولات تندمصرف (FMCG) شود. با اين حال به نظر ميرسد كه وجود رقباي بزرگ و همچنين تغيير سياستهاي شركت و نگرش مديران و توجه به بازار B2B، باعث شده كه الوماركت فعلا كنار گذاشته شود.
منبع:
https://digiato.com/article/2020/01/21/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%88%d9%be%db%8c%da%a9-%d8%a2%d8%ba%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%88%db%8c-%d8%b3%d8%b1/