فيسكر اتومبيلهايي ساخت كه بسياري از افراد مشهور و شخصيتهاي سياسي را به خود جذب كرده بودند. بنيانگذار فيسكر، هنريك فيسكر نام دارد كه قبل از تاسيس كمپاني خود، مشغول طراحي چندين و چند اتومبيل لوكس براي خودروسازان ديگر بود. اما دليل شناخته شدن و محبوبيت فيسكر در بين علاقهمندان به اتومبيلهاي برقي را بايد نكاتِ ديگري دانست كه ما در ادامه ميخواهيم برخي از آنها را بيان كنيم.
خالق اتومبيلهاي مشهورِ فيلمهاي سينمايي
اگرچه فيسكر مستقيماً در توليد اتومبيلهاي افسانهاي جميزباند نقشي نداشت؛ اما بنيانگذار اين كمپاني، يعني هنريك فيسكر (Henrik Fisker) يكي از طراحان مهم و بنام اتومبيلهاي باند بود. به بيانِ سادهتر، فيسكر طراح استونماترين ونتيج وي ۸ (Aston Martin V۸ Vantage) است.
اتومبيل يادشده خودرويي اسپرت، سبك و كوپه بوده و همه كلكسيونرها و علاقهمندان به اتومبيل عاشق آن هستند. اين اتومبيل ۴۰۰ اسببخار قدرت داشته و تركيبي از زيبايي و توانايي است. البته هنرنماييهاي فيسكر به اينجا ختم نشده و او بيامو زِد ۸ رودستر (BMW Z۸ Roadster) را هم طراحي كرده است.
اتومبيل مزبور هم يكي از بهترين خودروهاي لوكس جهان بوده و به عنوان ستارهاي درخشان در فيلمهاي جيمزباند حضور داشته است. موفقيت و شهرت اتومبيلهاي مذكور براي كمپاني فيسكر يك افتخار بوده و اين كمپاني با طراحي اتومبيلهاي يادشده، يك معامله دو سر برد انجام داد.
فيسكر ورشكسته شده بود
هر چند اخيراً هنريك فيسكر خبر از عرضه اتومبيلهايي جديد با ويژگيهايي اميدوار كننده داده است؛ اما نميتوان گذشته را از يادبرد و ورشكستگي فيسكر را فراموش كرد.
فيسكر چند سال پيش كاملاً ورشكسته شد و تقريباً تمام داراييهاي خود را به يك كمپاني چيني فروخت و از آن پس شركت «Karma Automotive» با استفاده از فناوريهاي فيسكر به ساخت و توسعه اتومبيلهاي برقي پرداخت.
كمپاني يادشده موفق بود و به همين دليل هنريك فيسكر تصميم گرفت كه دوباره كمپاني فيسكر را راهاندازي كند؛ بنابراين فيسكر دوباره و در سال ۲۰۱۶ تاسيس شد؛ ولي همچنان سايه شوم و سنگين ورشكستگي را تحمل ميكرد. اما اينك ميتوان گفت كه ورشكستگي دوبارهِ كمپاني فيسكر و تكرار حوادثِ تلخ گذشته، بسيار بعيد است.
فيسكر با تولد مجدد خود موفق به فروش تعداد قابل توجهي از محصولاتش شده و به نظر ميرسد كه اتومبيلهاي جديد فيسكر قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند.
فيسكر خالق مدل حيرت انگيز كارما است
فيسكر كارما (Fisker Karma) اتومبيل بسيار مشهوري بوده و كمپاني فيسكر قبل از ورشكستگي موفق به توليد آن شد. علت مشهور بودن كارما را بايد خريد آن توسط افرادي مانند جاستين بيبر (Justin Bieber) و... دانست. كارما اتومبيلي هيبريدي بوده و ظاهر بيروني آن اسپرت است. خطوط روي بدنه آن بسيار جالب بوده و رنگ آميزي زيبايي دارد.
اين اتومبيل از قدرت پيشرانهاي با توان ۴۰۰ اسببخار استفاده كرده و در زمان خود يكي از راحتترين و سريعترين اتومبيلهاي اسپرت و لوكسِ بازار بود. علاوه بر اين براي خريد فيسكر كارما بايد مبلغ كمتري نسبت به محصولات فراري (Ferrari) و يا لامبورگيني Lamborghini)) پرداخت ميكرديد و به همين خاطر هم بسيار مقرون به صرفه بود.
شارژ باتري خودرو با پريزهاي برق خانگي
فيسكر كارما به غير از ظاهر خوبِ خود كه آن را تبديل به يكي از بهترين اتومبيلهاي اسپرت كرد؛ اتومبيلي هيبريدي، متفاوت و قدرتمند بود. برق مورد نياز كارما به سادگي و توسط پريزهاي برقِ خانگي تامين ميشد. ايده فيسكر جالب بود؛ اما آخرين راه حل نبود! زيرا فيسكر دوباره دست به كار شد و توانست مدل كارما را به پنلهاي خورشيدي مجهز كند.
به اين ترتيب فيسكر كارما هميشه شارژ بود و مشكلي از بابت سوخت، انرژي و... نداشت؛ بنابراين بايد سادگي فرايند شارژ شدن و استفاده از باتريها، قطعات و... فيسكر را مورد توجه قرار داد. اغلب مردم مدل كارما را با محصولات كمپاني تسلا مقايسه ميكنند؛ اما هنوز توان تشخيص راحتي، طراحي و سازگاري بينظيرِ فيسكر كارما با محيط زيست ندارند!
فيسكر كارما مشكلات زيادي داشت
يكي از نكاتي كه بايد درباره كمپاني فيسكر بدانيد اين است كه مدل كارما با مشكلات زيادي مواجه شده بود. در واقع مشكلات فراوان كارما باعث شد كه خيلي زود تبديل به اتومبيلي سرخورده و بدنام شود. به عنوان مثال اين اتومبيل بايد با توان باتريهاي خود مسافتي ۵۰ مايلي را طي ميكرد؛ ولي تنها ۳۲ مايل را طي كرده و اين ميزان برخلاف ادعا و تعهد كمپاني فيسكر بود.
علاوه بر اين ميزان مصرف سوخت كارما بسيار فراوان بوده و به راحتي خريداران خود را نااميد ميكرد. همچنين ۲۳۹ دستگاه فيسكر كارما به دليل احتمال وجود آتشسوزي فراخوان شدهاند. در مجموع ميتوان گفت كه فيسكر قبل از ورشكستگي با مشكلات زيادي مواجه بوده و حتي مدل پيشتاز و متفاوت كارما هم از اشتباهات مهندسان فيسكر در امان نبود.
توليد اتومبيلهاي ۱۰۰ درصد برقي
پس از تاسيس دوباره كمپاني فيسكر و تغيير نام آن از «Fisker Automotive» به «Fisker Inc»؛ اعلام شد كه فيسكر از اين لحظه به بعد فقط اتومبيل ۱۰۰ درصد برقي توليد كرده و به منظور حل مشكل اتومبيلهاي هيبريدي و فراموشي خاطرات تلخ گذشته، با سوختهاي فسيلي خداحافظي خواهد كرد.
بنابراين به نظر ميرسد كه فيسكر اكنون اتومبيلهايي برقي و آينده نگرانه را به توليد رسانده و مسيري جديد و كاملاً منطقي را در پيش گرفته است. فيسكر در اوايل سال ۲۰۱۸ برنامه خود براي توليد اتومبيلهاي ۱۰۰ درصد برقي تشريح كرد و براي شروع به سراغ مدل هيبريدي كارما رفت.
براساس برنامه فيسكر، ميتوان انتظار داشت كه تا سال ۲۰۲۱ مصرفكنندگان و مشتريان محصولات فيسكر با اتومبيلهايي تمام برقي مواجه شده و از نظر قيمت، عملكرد و زيبايي رقابتي نفسگير را بين كمپاني فيسكر و تسلا شاهد خواهيم بود.
بزودي اتومبيل بدون راننده فيسكر را خواهيم ديد
فيسكر هم به دنبال گسترش بازار و استفاده از نوآوريهاي جديد بوده و به همين منظور توليد و عرضه اتومبيل خودران را در دستور كارِ خود قرار داده است. فيسكر معتقد است كه اتومبيلِ خودران باعث ساده كردن زندگي و رفت و آمد در فضاهاي باز، فرودگاهها و ساير مكانهاي شلوغ ميشود.
اتومبيل بدون راننده فيسكر از نظر ظاهري يك خودروي بيعيب و نقص بوده و به بهبود حمل و نقل عمومي كمك خواهد كرد. فيسكر به طور جدي توليد و عرضه اتومبيلِ خودران را پيگيري كرده و احتمالاً در اواخر سال ۲۰۱۹ يا اوايل سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه آن خواهيم بود.
محصول جديد فيسكر گران قيمت است
فيسكر به خاطر توليد اتومبيلهاي لوكس و مقرون به صرفه مشهور شده است. ولي سوپراسپرت جديد فيسكر به نام «EMotion EV» قيمتِ زيادي داشته و بايد مبلغ زيادي را براي خريد آن پرداخت كنيد. اتومبييل يادشده قيمتي ۱۳۰ هزار دلاري داشته و اين قيمتگذاري به دليل تكنولوژيها و... متفاوتِ آن نسبت به ساير محصولات كمپاني فيسكر است.
مدل «EMotion EV» كاملاً برقي بوده و طراحي اسپرت و سواري بينظيري دارد. اين اتومبيل ميتواند ۴۰۰ مايل را فقط با يكبار شارژ طي كند و حداكثر سرعت آن ۱۶۰ مايل در ساعت بوده و شبيه به «Lightyear One» افسانهاي است. در مجموع ميتوان گفت كه ارزش «EMotion EV» بيش از ۱۳۰ هزار دلار بوده و نبايد فيسكر را به خاطر قيمت فراوانِ اتومبيل مذكور سرزنش كرد.
فيسكر به فكر ميحط زيست است
هنريك فيسكر به عنوان ايدهپرداز كمپاني فيسكر، موفق شده كه كمپاني خود را از بحرانهاي گذشته دور كرده و در مسيرِ درستي قرار دهد. اكنون فيسكر به دنبال رانندگي، اتومبيلي پايدار و دوستدار محيط زيست بوده و براي رسيدن به اهداف خود تلاش ميكند.
فيسكر اولين كمپاني بود كه براي ساخت و توسعه اتومبيلهاي گوناگون، ايده استفاده از مواد دوستدار محيط زيست، چوبهاي بازيافتي و... را مطرح كرد. اگر چه تاكنون هيچ شركتي موفق به توليد اتومبيلِ بدون آلايندگي، مواد مضر و ساير نكات منفي نشده است؛ اما فيسكر حتماً اين كار را خواهد كرد.
فيسكر شاسيبلند برقي و كاملاً مقرون به صرفه توليد كرده است
فيسكر اتومبيلهايي ارزان قيمت را عرضه ميكند. اما ممكن است براي خريد برخي از محصولات فيسكر مبلغ زيادي پرداخت كنيد. ولي شاسيبلند ۱۰۰ درصد برقي فيسكر قيمت مناسبي داشته و ميتوان آن را با پرداخت ۴۰ هزار دلار خريداري كرد.
با اين مبلغ نميتوانيد اتومبيلهايي از برندهاي لوكسِ پورشه، مرسدسبنز و يا بيامو را خريداري كرده و انتظار خلاقيت و زيباييهاي بصري آنها را داشته باشيد. اما فيسكر و شاسيبلند برقي آنها نظر شما را جلب كرده و همه معادلات پيشين را برهم ميزنند.
منبع:
https://www.bartarinha.ir/fa/news/925275/آشنايي-با-كمپاني-فيسكر-و-خودروهاي-فوقالعادهاش
- یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸ | ۱۱:۰۰
- ۷۶ بازديد
- ۰ نظر