آشنايي با كمپاني فيسكر و خودروهاي فوق‌العاده‌اش

فيسكر اتومبيل‌هايي ساخت كه بسياري از افراد مشهور و شخصيت‌هاي سياسي را به خود جذب كرده بودند. بنيانگذار فيسكر، هنريك فيسكر نام دارد كه قبل از تاسيس كمپاني خود، مشغول طراحي چندين و چند اتومبيل لوكس براي خودروسازان ديگر بود. اما دليل شناخته شدن و محبوبيت فيسكر در بين علاقه‌مندان به اتومبيل‌هاي برقي را بايد نكاتِ ديگري دانست كه ما در ادامه مي‌خواهيم برخي از آن‌ها را بيان كنيم.

خالق اتومبيل‌هاي مشهورِ فيلم‌هاي سينمايي

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

اگرچه فيسكر مستقيماً در توليد اتومبيل‌هاي افسانه‌اي جميزباند نقشي نداشت؛ اما بنيانگذار اين كمپاني، يعني هنريك فيسكر (Henrik Fisker) يكي از طراحان مهم و بنام اتومبيل‌هاي باند بود. به بيانِ ساده‌تر، فيسكر طراح استون‌ماترين ونتيج وي ۸ (Aston Martin V۸ Vantage) است.

اتومبيل يادشده خودرويي اسپرت، سبك و كوپه بوده و همه كلكسيونر‌ها و علاقه‌مندان به اتومبيل عاشق آن هستند. اين اتومبيل ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته و تركيبي از زيبايي و توانايي است. البته هنرنمايي‌هاي فيسكر به اينجا ختم نشده و او بي‌ام‌و زِد ۸ رودستر (BMW Z۸ Roadster) را هم طراحي كرده است.

اتومبيل مزبور هم يكي از بهترين خودرو‌هاي لوكس جهان بوده و به عنوان ستاره‌اي درخشان در فيلم‌هاي جيمزباند حضور داشته است. موفقيت و شهرت اتومبيل‌هاي مذكور براي كمپاني فيسكر يك افتخار بوده و اين كمپاني با طراحي اتومبيل‌هاي يادشده، يك معامله دو سر برد انجام داد.


فيسكر ورشكسته شده بود

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

هر چند اخيراً هنريك فيسكر خبر از عرضه اتومبيل‌هايي جديد با ويژگي‌هايي اميدوار كننده داده است؛ اما نمي‌توان گذشته را از يادبرد و ورشكستگي فيسكر را فراموش كرد.

فيسكر چند سال پيش كاملاً ورشكسته شد و تقريباً تمام دارايي‌هاي خود را به يك كمپاني چيني فروخت و از آن پس شركت «Karma Automotive» با استفاده از فناوري‌هاي فيسكر به ساخت و توسعه اتومبيل‌هاي برقي پرداخت.

كمپاني يادشده موفق بود و به همين دليل هنريك فيسكر تصميم گرفت كه دوباره كمپاني فيسكر را راه‌اندازي كند؛ بنابراين فيسكر دوباره و در سال ۲۰۱۶ تاسيس شد؛ ولي همچنان سايه شوم و سنگين ورشكستگي را تحمل مي‌كرد. اما اينك مي‌توان گفت كه ورشكستگي دوبارهِ كمپاني فيسكر و تكرار حوادثِ تلخ گذشته، بسيار بعيد است.

فيسكر با تولد مجدد خود موفق به فروش تعداد قابل توجهي از محصولاتش شده و به نظر مي‌رسد كه اتومبيل‌هاي جديد فيسكر قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند.


فيسكر خالق مدل حيرت انگيز كارما است

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

فيسكر كارما (Fisker Karma) اتومبيل بسيار مشهوري بوده و كمپاني فيسكر قبل از ورشكستگي موفق به توليد آن شد. علت مشهور بودن كارما را بايد خريد آن توسط افرادي مانند جاستين بيبر (Justin Bieber) و... دانست. كارما اتومبيلي هيبريدي بوده و ظاهر بيروني آن اسپرت است. خطوط روي بدنه آن بسيار جالب بوده و رنگ آميزي زيبايي دارد.

اين اتومبيل از قدرت پيشرانه‌اي با توان ۴۰۰ اسب‌بخار استفاده كرده و در زمان خود يكي از راحت‌ترين و سريع‌ترين اتومبيل‌هاي اسپرت و لوكسِ بازار بود. علاوه بر اين براي خريد فيسكر كارما بايد مبلغ كمتري نسبت به محصولات فراري (Ferrari) و يا لامبورگيني Lamborghini)) پرداخت مي‌كرديد و به همين خاطر هم بسيار مقرون به صرفه بود.


شارژ باتري خودرو با پريز‌هاي برق خانگي

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

فيسكر كارما به غير از ظاهر خوبِ خود كه آن را تبديل به يكي از بهترين اتومبيل‌هاي اسپرت كرد؛ اتومبيلي هيبريدي، متفاوت و قدرتمند بود. برق مورد نياز كارما به سادگي و توسط پريز‌هاي برقِ خانگي تامين مي‌شد. ايده فيسكر جالب بود؛ اما آخرين راه حل نبود! زيرا فيسكر دوباره دست به كار شد و توانست مدل كارما را به پنل‌هاي خورشيدي مجهز كند.

به اين ترتيب فيسكر كارما هميشه شارژ بود و مشكلي از بابت سوخت، انرژي و... نداشت؛ بنابراين بايد سادگي فرايند شارژ شدن و استفاده از باتري‌ها، قطعات و... فيسكر را مورد توجه قرار داد. اغلب مردم مدل كارما را با محصولات كمپاني تسلا مقايسه مي‌كنند؛ اما هنوز توان تشخيص راحتي، طراحي و سازگاري بي‌نظيرِ فيسكر كارما با محيط زيست ندارند!


فيسكر كارما مشكلات زيادي داشت

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

يكي از نكاتي كه بايد درباره كمپاني فيسكر بدانيد اين است كه مدل كارما با مشكلات زيادي مواجه شده بود. در واقع مشكلات فراوان كارما باعث شد كه خيلي زود تبديل به اتومبيلي سرخورده و بدنام شود. به عنوان مثال اين اتومبيل بايد با توان باتري‌هاي خود مسافتي ۵۰ مايلي را طي مي‌كرد؛ ولي تنها ۳۲ مايل را طي كرده و اين ميزان برخلاف ادعا و تعهد كمپاني فيسكر بود.

علاوه بر اين ميزان مصرف سوخت كارما بسيار فراوان بوده و به راحتي خريداران خود را نااميد مي‌كرد. همچنين ۲۳۹ دستگاه فيسكر كارما به دليل احتمال وجود آتش‌سوزي فراخوان شده‌اند. در مجموع مي‌توان گفت كه فيسكر قبل از ورشكستگي با مشكلات زيادي مواجه بوده و حتي مدل پيشتاز و متفاوت كارما هم از اشتباهات مهندسان فيسكر در امان نبود.


توليد اتومبيل‌هاي ۱۰۰ درصد برقي

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

پس از تاسيس دوباره كمپاني فيسكر و تغيير نام آن از «Fisker Automotive» به «Fisker Inc»؛ اعلام شد كه فيسكر از اين لحظه به بعد فقط اتومبيل ۱۰۰ درصد برقي توليد كرده و به منظور حل مشكل اتومبيل‌هاي هيبريدي و فراموشي خاطرات تلخ گذشته، با سوخت‌هاي فسيلي خداحافظي خواهد كرد.

بنابراين به نظر مي‌رسد كه فيسكر اكنون اتومبيل‌هايي برقي و آينده نگرانه را به توليد رسانده و مسيري جديد و كاملاً منطقي را در پيش گرفته است. فيسكر در اوايل سال ۲۰۱۸ برنامه خود براي توليد اتومبيل‌هاي ۱۰۰ درصد برقي تشريح كرد و براي شروع به سراغ مدل هيبريدي كارما رفت.

براساس برنامه فيسكر، مي‌توان انتظار داشت كه تا سال ۲۰۲۱ مصرف‌كنندگان و مشتريان محصولات فيسكر با اتومبيل‌هايي تمام برقي مواجه شده و از نظر قيمت، عملكرد و زيبايي رقابتي نفس‌گير را بين كمپاني فيسكر و تسلا شاهد خواهيم بود.


بزودي اتومبيل بدون راننده فيسكر را خواهيم ديد

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

فيسكر هم به دنبال گسترش بازار و استفاده از نوآوري‌هاي جديد بوده و به همين منظور توليد و عرضه اتومبيل خودران را در دستور كارِ خود قرار داده است. فيسكر معتقد است كه اتومبيلِ خودران باعث ساده كردن زندگي و رفت و آمد در فضا‌هاي باز، فرودگاه‌ها و ساير مكان‌هاي شلوغ مي‌شود.

اتومبيل بدون راننده فيسكر از نظر ظاهري يك خودروي بي‌عيب و نقص بوده و به بهبود حمل و نقل عمومي كمك خواهد كرد. فيسكر به طور جدي توليد و عرضه اتومبيلِ خودران را پيگيري كرده و احتمالاً در اواخر سال ۲۰۱۹ يا اوايل سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه آن خواهيم بود.


محصول جديد فيسكر گران قيمت است

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

فيسكر به خاطر توليد اتومبيل‌هاي لوكس و مقرون به صرفه مشهور شده است. ولي سوپراسپرت جديد فيسكر به نام «EMotion EV» قيمتِ زيادي داشته و بايد مبلغ زيادي را براي خريد آن پرداخت كنيد. اتومبييل يادشده قيمتي ۱۳۰ هزار دلاري داشته و اين قيمت‌گذاري به دليل تكنولوژي‌ها و... متفاوتِ آن نسبت به ساير محصولات كمپاني فيسكر است.

مدل «EMotion EV» كاملاً برقي بوده و طراحي اسپرت و سواري بي‌نظيري دارد. اين اتومبيل مي‌تواند ۴۰۰ مايل را فقط با يكبار شارژ طي كند و حداكثر سرعت آن ۱۶۰ مايل در ساعت بوده و شبيه به «Lightyear One» افسانه‌اي است. در مجموع مي‌توان گفت كه ارزش «EMotion EV» بيش از ۱۳۰ هزار دلار بوده و نبايد فيسكر را به خاطر قيمت فراوانِ اتومبيل مذكور سرزنش كرد.


فيسكر به فكر ميحط زيست است

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

هنريك فيسكر به عنوان ايده‌پرداز كمپاني فيسكر، موفق شده كه كمپاني خود را از بحران‌هاي گذشته دور كرده و در مسيرِ درستي قرار دهد. اكنون فيسكر به دنبال رانندگي، اتومبيلي پايدار و دوستدار محيط زيست بوده و براي رسيدن به اهداف خود تلاش مي‌كند.

فيسكر اولين كمپاني بود كه براي ساخت و توسعه اتومبيل‌هاي گوناگون، ايده استفاده از مواد دوستدار محيط زيست، چوب‌هاي بازيافتي و... را مطرح كرد. اگر چه تاكنون هيچ شركتي موفق به توليد اتومبيلِ بدون آلايندگي، مواد مضر و ساير نكات منفي نشده است؛ اما فيسكر حتماً اين كار را خواهد كرد.


فيسكر شاسي‌بلند برقي و كاملاً مقرون به صرفه توليد كرده است

۱۰ نكته جالب درباره فيسكر؛ خودروسازي كه ورشكسته شد!

فيسكر اتومبيل‌هايي ارزان قيمت را عرضه مي‌كند. اما ممكن است براي خريد برخي از محصولات فيسكر مبلغ زيادي پرداخت كنيد. ولي شاسي‌بلند ۱۰۰ درصد برقي فيسكر قيمت مناسبي داشته و مي‌توان آن را با پرداخت ۴۰ هزار دلار خريداري كرد.

با اين مبلغ نمي‌توانيد اتومبيل‌هايي از برند‌هاي لوكسِ پورشه، مرسدس‌بنز و يا بي‌ام‌و را خريداري كرده و انتظار خلاقيت و زيبايي‌هاي بصري آن‌ها را داشته باشيد. اما فيسكر و شاسي‌بلند برقي آن‌ها نظر شما را جلب كرده و همه معادلات پيشين را برهم مي‌زنند.

 

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/925275/آشنايي-با-كمپاني-فيسكر-و-خودروهاي-فوق‌العاده‌اش

سرويس مايكروسافت اژور براي پشتيباني از توكن بلاكچين معرفي شد

هدف از راه اندازي سرويس توكن بلاكچين اژور تسهيل فرايندهاي تعريف، ايجاد و مديريت توكن ها براي دارايي هاي فيزيكي و ديجيتالي است. اين سرويس در مديريت خود شبكه بلاكچين نيز به كاربران كمك خواهد كرد.

مايكروسافت براي پياده سازي هرچه سريعتر اين فرايندها قالب هاي آماده اي را براي كاربردهاي رايج ارائه كرده است. علاوه بر اين در آينده نزديك يك گالري از قالب هاي ايجاد شده توسط شركت هاي همكار نيز در دسترس مشتريان قرار مي گيرد.

مايكروسافت اژور

 

ديگر سرويس معرفي شده مدير داده بلاكچين است كه براي دريافت داده لجر بلاكچين، رمزگشايي (در صورت رمزنگاري) و ارائه آن به منابع مختلف طراحي شده است. آنطور كه ردموندي ها مي گويند اين قابليت جديد وظايف سنگين يكپارچه سازي اپليكيشن هاي فعلي با داده هاي روي لجر بلاكچين را آسان مي سازد.

مايكروسافت اژور چند روز قبل هم از توكن غيرقابل تعويض (NFT) اژور Heroes رونمايي كرد كه قرار است در قالب پاداش به توسعه دهندگاني كه در زمينه اژور فعاليت دارند، پرداخت شود:

اژور Heroes در ازاي اقدامات موثر و مفيدي مثل آموزش، ساخت دمو، توليد نمونه كد و بلاگ نويسي در مورد اژور يا حل چالش ها به افراد و توسعه دهندگان جايزه داده مي شود.

توكن ها روي شبكه بلاكچين اتريوم و با يك پلتفرم گيمينگ محبوب به نام Enjin ساخته مي شوند. يكي ديگر از پروژه هاي بلاكچين مايكروسافت توليد يك بازي با همكاري Eidos و Fabled Lands به نام «قلمروي مرگ» است كه پيشينه آن به دهه ۱۹۸۰ ميلادي باز مي گردد.

بلاكچين در حال تسخير قلمروهاي مختلفي است و در جديدترين مورد پاي آن به صنعت چاپ سه بعدي باز شده كه مي تواند به بهبود زنجيره تامين صنعت هوافضا منجر شود.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/08/ابري-مايكروسافت-اژور-بلاكچين/

نگاه نزديك به حسگر اثر انگشت 3D Sonic Max كوالكام [تماشا كنيد]

 

 

همانطور كه ديشب در خبرها خوانديد كوالكام از تكنولوژي تشخيص اثر انگشت زير نمايشگر خود با نام 3D Sonic Max رونمايي كرد و قرار است كه اين فناوري را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه كند.

البته براي آشنايي با عملكرد اين فناوري نيازي به انتظار نيست و روز گذشته نمونه اوليه اي از آن در اختيار خبرنگاران حاضر در كنفرانس خبري كوالكام قرار گرفت تا از نزديك با سازوكار 3D Sonic Max آشنا شوند.

پيش از هرچيز شايد بد نباشد كه به دو ضعف هميشگي اين سيستم ها اشاره كنيم: نخست سرعت قفل گشايي دستگاه هاي موبايل با كمك حسگر اثر انگشت زير نمايشگر موبايل و ديگر ابعاد محدوده اسكن و البته خطر فريب دادن اين سيستم ها با كمك ابزارهايي چون محافظ صفحه نمايش كه پيشتر در خبرها به هركدام از اين موارد پرداخته شده است.

با در نظر داشتن تمامي اين موارد مهندسان كوالكام با فهرستي از بايدها براي توسعه تكنولوژي جديد خود روبرو بودند و بايد سيستمي را توسعه مي دادند كه فاقد اين كاستي ها باشد. اصلي ترين به روز رساني ايجاد شده در اين سنسور محدوده اسكن آن است كه حالا كل نيمه پاييني نمايشگر را پوشش مي دهد؛ به اين ترتيب شانس آنكه انگشت خود را در نقطه صحيح براي اسكن قرار دهيد به ميزان چشمگيري زياد خواهد شد.

حسگر اثر انگشت

 

اين فضاي اضافه همچنين امكاني را در اختيار مهندسان كوالكام قرار داد تا تعداد انگشتان قابل تشخيص توسط حسگر را هم افزايش دهند. به اين ترتيب كاربران ميتوانند به صورت همزمان دو انگشت خود را براي اسكن شدن روي نمايشگر قرار دهند و هر دوي آنها را ثبت كنند.

سيستم ابداعي كارشناسان كوالكام همچنين به لحاظ دقت نيز تكنولوژي هاي قديمي را پشت سر مي گذارد و طبق ادعاي مديران اين شركت تا ۲۰ برابر دقيق تر از آنها عمل مي كند. از آنجايي كه سيستم ابداعي سامسونگ براي اسكن انگشت با تصوير پرينت شده از اثرانگشت كاربر فريب داده مي شد كوالكام اعلام كرده كه 3D Sonic Max مي تواند واقعي بودن و زنده بودن انگشت را هم تشخيص دهد. اين سيستم با تشخيص جريان خون و نبض فرد از طريق امواج فراصوت مي تواند بفهمد كه آيا از يك انگشت واقعي براي اين كار استفاده مي شود يا ماكت پلاستيكي.

تغيير ديگر به ابعاد اين سنسور مربوط مي شود. همانطور كه اشاره شد اين سنسور نسبت به قبل ابعاد بزرگتري پيدا كرده هرچند كه طبق ادعاي كوالكام قطر آن تنها ۰.۱۵ ميليمتر بيشتر شده است. در نتيجه شركت هاي سازنده گوشي از انعطاف پذيري بيشتري براي تعيين محل قرارگيري اين سنسور برخوردار خواهند بود و مي توانند در كنار آن از باتري هاي بزرگ تر و ديگر قطعات تكميلي در موبايل هاي توليدي شان استفاده نمايند.

در نهايت به فاكتور سرعت مي رسيم كه در نمونه اوليه ارائه شده از تكنولوژي كوالكام بهبود قابل توجهي داشته و ميتوان آن را سريع تر از هر تكنولوژي مشابهي دانست. تشخيص اثر انگشت در نيم ثانيه و وسعت يافتن فضاي اسكن تفاوتي چشمگير را در اين سيستم ايجاد كرده اند كه در ويديوي زير ميتوانيد مشاهده كنيد.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/05/حسگر-اثر-انگشت-3d-sonic-max/

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

تغييرات ظاهري هيونداي آزرا ۲۰۲۰

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

طراحان در مدل فيس ليفت آزرا مدل ۲۰۲۰ چراغ‌هاي جلو را حذف كردند و حالا مدل ۲۰۲۰ آزرا همانند هيونداي سوناتا جديد از چراغ‌هايي زاويه‌دارتر بهره مي‌برد. همچنين اين خودرو از جلوپنجره جديدي برخوردار شده كه در كنار چراغ‌هاي جلو جديد، نماي بسيار اسپرتي را به وجود آورده است.

طراحان در بخش عقب اين سدان لوكس نيز تغييراتي را در نظر گرفتند، از اين رو خطوط گرد عقب حذف شده و حالا شاهد خطوط صاف و گوشه‌هاي تيز هستيم. طراحان در عقب خودرو يك سپر جديد نيز نصب كرده‌اند و چراغ‌ها هم همانند يك خط در عرض خودرو امتداد دارند.

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

در خصوص زمان توليد هيونداي آزرا مدل ۲۰۲۰ فيس ليفت جزئياتي منتشر نشده است و مشخص نيست اين خودرو چه زماني به بازار مي‌شود.

در رابطه با موتور اين خودرو نيز اطلاعاتي در دست نيست، اما انتظار مي‌رود اين خودرو همانند مدل‌هاي فعلي با موتور‌هاي ۲.۴ ليتري GDi ۴ سيلندر تتا، ۶ سيلندر خورجيني ۳ ليتري MPi لامبدا، ۳ ليتري ۶ سيلندر خورجيني GDi لامبدا و ۳.۵ ليتري ۶ سيلندر خورجيني MPi لامبدا به بازار عرضه شود.

اين خودرو در بازارهايي، چون كره‌جنوبي، چين، خاورميانه و برخي از بازار‌هاي برگزيده قاره آمريكاي جنوبي عرضه مي‌شود. گفتني است از آزرا مدل ۲۰۱۷ به بعد، هيونداي اين سدان لوكس را به بازار آمريكا و كانادا عرضه نكرده است.

ساير تصاوير هيونداي آزرا ۲۰۲۰

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

تصاوير جديد هيونداي آزرا ۲۰۲۰ منتشر شد

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/921434/تصاوير-جديد-هيونداي-آزرا-۲۰۲۰-منتشر-شد

وانت برقي تسلا سايبرتراك به ناوگان پليس دبي اضافه مي‌شود

پليس دبي با انتشار توييتي كه در آن سايبرتراك با رنگ آميزي ويژه پليس به تصوير كشيده، ملحق شدن وانت مريخي تسلا را به ناوگان خود تأييد كرد.

ناوگان پليس شيخ نشين دبي كاربر را ياد بازي نيد فور اسپيد مي اندازد؛ چون در آن اتومبيل هايي همچون بوگاتي ويرون، لامبورگيني اونتادور، فراري FF، استون مارتين One-77، مكلارن 12C و چندين سوپر اسپرت ديگر به چشم مي خورند. اداره پليس دبي علاقه خاصي به جديدترين تكنولوژي ها دارد و حتي موتورسيكلت پرنده را هم به خدمت گرفته است.

dubai police

 

حال «عبدالله خليفه المري»، فرمانده كل پليس دبي خبر مي دهد كه وانت برقي تسلا سايبرتراك پس از ملحق شدن به ناوگان پليس اين شيخ نشين، در مناطقي مثل برج خليفه و ساحل جميرا كه تراكم توريست ها در آنها زياد است، به خدمت گرفته خواهد شد.

تسلا اول آذر ماه امسال از اولين وانت برقي خود به نام سايبرتراك (Cybertruck) رونمايي كرد. اين خودرو با ظاهر سنت شكنانه و زواياي تندش به سرعت به تيتر اول خبرگزاري ها تبديل شد و خصوصيات فني فوق‌العاده‌اش زير سايه ظاهر نامتعارف آن گم شدند.

 

تسلا در مراسم رونمايي از سايبرتراك گاف بزرگي هم داد. در خلال مراسم ايلان ماسك از طراح ارشد تسلا خواست تا براي نمايش مقاومت شيشه نشكن خودرو، با گوي فلزي آن را آزمايش كند كه هر دو شيشه جلو و عقب خودرو شكستند و تماشاچيان را در بهت فرو بردند. ماسك پس از اين حادثه در اظهاراتي عجيب، علت شكستن شيشه را توضيح داد.

البته استقبال از وانت برقي تسلا فوق العاده بوده و تنها سه روز پس از معرفي، 200 هزار نفر آن را پيش خريد كرده اند. شتاب صفر تا 96 كيلومتر بر ساعت تسلا تنها 2.6 ثانيه است و مي تواند بار 1.5 تني را حمل كرده و محموله 6.5 تني را بكشد. اين خودرو در سه مدل و با شعاع حركتي 400، 480 و 800 كيلومتري و با قيمت پايه 39900 دلار از اواخر سال 2021 وارد بازار مي شود.

اثبات معكوس شدن جريان خون در بدن طي سفرهاي فضايي

دانشمندان ناسا با دريافت گزارشهايي از جانب فضانوردان مبني بر ايجاد مشكلات مربوط به سلامتي پس از سفرهاي فضايي تصميم گرفتند تحقيقاتي را در اينباره آغاز كنند. نتايج جديدترين پژوهشها حاكي از تاثير منفي جو بر وضعيت گردش خون بدن انسان مي باشد ، به عبارتي معكوس شدن جريان خون و ايجاد لخته در رگها تهديدي جدي براي آندسته از فضانورداني است كه به ماموريتهاي طولاني مدت مي روند.

به گزارش سرويس اخبار علمي سايت تك نيوز ، گروه مورد مطالعه 11 فضانورد سالم بودند كه به مدت 6 ماه طي سفر به مريخ بايد در ايستگاه بين المللي ساكن مي شدند . آزمايشات مربوطه قبل از سفر ، 50 روز و 150 روز پس از پرواز و 40 روز پس از بازگشت به زمين روي اين داوطلبين انجام گرفت .  از اين تعداد 7 نفر پس از بررسي وضعيت بدني نشانه هايي از معكوس شدن جريان خون در وريد ژوگولار داخلي چپ بدن را نشان دادند كه با توجه به اهميت كاركرد درست اين وريد در خونرساني به اندامهاي فوقاني بدن اين موضوع در طولاني مدت منجر به ايجاد لخته خوني و آمبولي ريوي خواهد شد. هدف از اجراي اين طرح يافتن راهكاري مناسب به منظور جلوگيري از اختلال جريان خون عنوان شده است

منبع:

https://tech-news.ir/اثبات-معكوس-شدن-جريان-خون-در-بدن-طي-سفره.html

همكاري اپل و انويديا پايان يافت

همكاري طولاني مدت اپل و انويديا به پايان راه خود رسيده است. شركت انويديا به تازگي اعلام كرده كه پلتفرم كودا (CUDA) براي مك او اس ديگر آپديت نخواهد شد. بدين ترتيب نسخه هاي بعدي CUDA از سوي محصولات اپل پشتيباني نمي شوند.

كودا (CUDA) پلتفرم پردازش موازي اختصاصي انويديا است كه به برنامه هاي مختلف اجازه مي دهد به شكل بهينه تري از پردازشگرهاي گرافيكي اين شركت استفاده كنند. با بهره گيري از پلتفرم كودا، كارآيي برنامه هايي مثل ادوبي پريمير و افترافكتس يا حتي بعضي بازي ها مثل جاست كاز 2 بسيار بهتر خواهد شد.

 

پردازشگرهاي گرافيكي شركت رقيب يعني AMD از فناوري CUDA پشتيباني نمي كنند و به همين دليل بسياري از تدوينگران حرفه اي از به كار گيري GPU هاي AMD در محصولات اخير اپل گلايه دارند. معرفي مك پرو جديد با كارت گرافيك AMD هم آب سردي برا پيكر طرفداران اپل بود، آن هم زماني كه نسل جديد محصولات انويديا به فناوري رهگيري پرتو مجهز شده اند.

همكاري اپل و انويديا براي هر دو شركت زيانبار بود

با اين حال يك دهه همكاري اپل و انويديا خالي از ايراد هم نبود. اين دو شركت به خاطر مشكلات فراوان گرافيكي در سري مك بوك پرو زيان هنگفتي را تجربه كردند و نهايتاً اپل تصميم گرفت به سراغ AMD برود. البته اپل پشتيباني از محصولات انويديا را ادامه داد، چون بسياري از كاربران اكوسيستم هكينتاش از GPU هاي قدرتمند انويديا استفاده مي كنند.

اپل سال گذشته با معرفي مك او اوس 10.14 موهاوي پشتيباني از CUDA را متوقف كرد. حالا اعلام پايان پشتيباني از CUDA 10.2 توسط انويديا اين فرايند را تكميل مي كند و كاربران بايد راه جديدي براي استفاده از GPU هاي قدرتمند انويديا روي مك او اس پيدا كنند. شايد اضافه شدن فناوري رهگيري پرتو به محصولات AMD بتواند تا حدودي اين خلاء را جبران كند تا كاربران اپل هم از اين قابليت پيشرفته بهره مند گردند.

منبع:

https://digiato.com/article/2019/11/24/پايان-همكاري-اپل-و-انويديا-كودا-cuda/