در چهارمین رویداد گراف دی چه گذشت؟ روابط عمومی و مدیریت در یک مسیر

کارشناسان بر این باورند که ارتباط بین روابط عمومی معتمد و مدیریت مقتدر در شرایطی ثمر بخش خواهد بود که در یک راستا باشند. این روند نتیجه مطلوبی برای سازمان خواهد داشت و موجب می‌شود که تعاملی پویا بین این دو بخش برقرار شود. در چهارمین رویداد گراف‌دی، البته تاکید شد که روابط عمومی نهادی نمایشی یا صرفا مسئول برگزاری گردهمایی‌ها نیست بلکه وظایفی کلان‌تر بر عهده دارد.

 

چهارمین رویداد گراف دی با شعار «روابط عمومی معتمد و مدیریت مقتدر» با معرفی مدیران عامل ارتباط گرا به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و حضور مدیران روابط عمومی بخش‌های دولتی و استارتاپ‌ها برگزار شد.

 

این رویداد برای چهارمین مرحله با هدف تحلیل و بررسی چالش‌ها و امکانات روابط‌عمومی‌ها برگزار شد. بررسی جریان ارتباط بین مدیران ارشد سازمانی و همچنین مدیران روابط‌عمومی یکی از مهم‌ترین خطوط فکری این رویداد بود.

 
 

همچنین در بخش پنل این رویداد که با حضور افراد خبره و با سابقه حوزه روابط عمومی کشور برگزار شد؛ چالش مورد توجه بیش از هر نکته دیگری چگونگی برقراری ارتباط بین مدیر ارشد و مدیر روابط عمومی بود. چطور می‌توان یک مقام ارشد از وزیر تا حتی رئیس‌جمهور را با رویکردها و روش‌های روابط عمومی نوین، وارد مسیری موفقیت آمیزتر کرد.

دعوت از روابط‌عمومی‌ها برای تبلیغ زیست‌بوم فناوری

سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در بخش ابتدایی این رویداد با اشاره به اهمیت زیست‌بود فناوری‌های نوآورانه گفت: « از دوستان روابط عمومی‌ می‌خواهیم ‌در کل زیست بوم فناوری، اقتصاد دانش بنیان را تبلیغ کنند؛ چرا که راه فراری از آن نداریم و در آینده قرار است در اقتصاد دانش بنیان زندگی کنیم.»

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان مفهوم‌ پیچیده‌ای است، گفت: «ما در مسیرهای مختلف درباره این مفهوم دچار کژفهمی‌ شدیم. شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت، حمل و نقل و دیگر صنایع با سایر شرکت‌ها همکاری دارند و‌ از دوش شرکت‌ها باری برمی‌دارند.»

روابط‌عمومی و نقش آن در توسعه سازمان

بخش پنل این نشست با حضور محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات، داوود زارعیان رئیس شورای سیاست گذاری گراف دی، قاسم بی‌نیاز مدیر روابط عمومی انرژی اتمی، صدیقه ببران مدیر پیشین روابط عمومی وزارت نیرو و استاد دانشگاه و همچنین امیر لعلی مدیر سابق روابط عمومی بانک دی برگزار شد. همچنین دکتر شکری مدیریت این پنل را بر عهد داشت.

 

محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش ابتدایی این پنل که با عنوان «مدیران ارشد، روابط عمومی و استراتژی تعامل این دو بازوی مهم» برگزار شد با اشاره به اینکه حضور شایسته افراد در رویداد گراف‌ دی به معنای دغدغه داشتن در مسیر ارتباطات است، گفت: «چهره یک‌ سازمان در دید مخاطبان بر مبنای عملکرد روابط عمومی‌ شکل می‌گیرد. هر سازمانی اگر بخواهد برای مخاطبان خود مفید واقع شود، باید به روابط عمومی توجه کند.»

خوانساری در ادامه توضیحات خود گفت: «در دستگاه‌‌هایی که سابقه فنی دارند، مثل سازمان‌هایی تخصصی و دانش بنیان که در حال فعالیت هستند، شاهد هستیم که برقراری ارتباط با مخاطب عام و حتی مدیریتی و خاص، پیچیده‌تر از سازمان‌های معمولی است.»

 

به گفته او در سازمان‌های تخصصی افراد به سختی با رسانه‌ها ارتباط می‌گیرند ‌و به همین دلیل با مخاطب عام ارتباط مناسبی برقرار نمی‌کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه روابط عمومی جایگاه نزدیکی به مدیر دارد، گفت: «شرکت پست، پژوهشگاه ‌سازمان تنظیم‌ مقررات، مدیر کل حوزه ریاست ما به عنوان روابط عمومی ما بوده است. زمانی می‌خواستم‌ مدیرکل حوزه‌ دفتر را انتخاب کنم، باید مهندسی می‌آوردم که در حوزه‌های‌ مختلف فعال باشد. اما این امر اتفاق نیفتاد.»

حمید شکری، دکترای جامعه شناسی ارتباطات که مدیریت این پنل را بر عهده داشت نیز با اشاره به شعار این دوره از رویداد گراف‌ دی گفت: « شعار گراف دی امسال روابط عمومی معتمد، مدیریت مقتدر است که انتخاب شایسته‌ای است؛ چرا که یک روابط عمومی ‌معتمد، می‌تواند مدیریت مقتدر داشته باشد.»

او همچنین با اشاره به اینکه اگر روابط عمومی نتواند مشکلات شرکت را حل کند، موفق عمل نکرده است، بر سه ضلعی سازمان، جامعه و‌ روابط عمومی تاکید کرد و گفت: «استراتژی تشخیص دغدغه و جواب برای حل آن، تدبیر و اتخاذ راه حل مشکلات و همچنین تخصیص منابع و اعتبار و در نهایت اجرا از نکات مهم در روابط عمومی است که در دوره کنونی به آن بی‌توجهی می‌شود.»

به باور او همین بی‌توجهی به امور موجب شده تا شاهد روابط عمومی عملگرا نباشیم.

شکری با اشاره به اینکه اگر به نظام اطلاع‌رسانی اشرافی نداشته باشیم، نمی‌توانیم شرکت مفیدی داشته باشیم، گفت: «ما هنوز نگاه درستی از روابط عمومی‌ نداریم. البته پیوست رسانه‌ای و‌دغدغه‌هایی در این‌مورد را داشتیم، اما هر پروژه در هر سازمانی نیازمند پیوست رسانه‌ای است که باید مورد توجه قرارگیرد.»

روابط عمومی یک جایگاه نمایشی نیست

صدیقه ببران، در این پنل به تجربه خود در مدیریت روابط عمومی وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: « سوال اصلی این است که چه تعاملی بین مدیران ارشد و‌ روابط عمومی‌ها باید باشد؟»

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.