ساليان سال است كه اگر نخواهيد درگير صفهاي طولاني خريد بليت شويد، يك راه حل بيشتر جلوي راهتان نيست و آن هم خريد از سايت «سينماتيكت» است. سايتي كه ۸ سال متوالي تنها مجموعه فروش اينترنتي بليت سينما بوده و حالا بالاخره رقيب جديدي به نام Tik8 پيدا كرده است. موسس Tik8 اين موضوع را به شكست انحصار سينماتيكت تشبيه ميكند و آن را يك مسير طولاني ولي ضروري براي آلوده نشدن اقتصاد به رانت ميداند.
فروش بليت سينما به صورت اينترنتي در اختيار موسسه دولتي «سينما شهر» است و اين مساله از سوي سينما شهر به يك شركت خصوصي به نام «سينماتيكت» محول شده و تا به امروز سندي از چرايي اين موضوع منتشر نشده؛ كسي نميداند كه آيا مزايدهاي برگزار شده يا خير.
شايعهاي كه در اين ميان مطرح است و روزنامه فرهيختگان نيز آن را در گزارش خود آورده، اين است كه موسسه سينما شهر سوبسيدهاي دولت براي سالنهاي سينما را به شرطي به سينماداران واگذار ميكند كه بستر ارتباطات اينترنتي آنها با سينماتيكت فراهم شود. هرچند بايد گفت اين موضوع در آخر به نفع هر دو است اما سوالي كه پيش ميآيد اين است كه چگونه چنين شايعهاي به وجود آمده است؟
آنطور كه «علياصغر تركيان» مديرعامل سينماتيكت تاييد كرده، «مجيد مسچي»، مديرعامل سينماشهر دايي او بوده و همين موضوع، شبهات در خصوص ارتباطات پشت پرده را تقويت ميكند؛ مسالهاي كه «عليرضا صادقيان» موسس Tik8 نيز آن را درد امروز اقتصاد ميداند و ميگويد براي تغيير شرايط جنگيده است. او در پاسخ به ادعاي سينماتيكت مبني بر اينكه هميشه راه همكاري باز بوده ولي زيرساختي براي همكاري وجود نداشته به ديجياتو ميگويد:
«از چند سال پيش كه سايت Tik8 را راهاندازي كرديم درخواست همكاري با سينماتيكت داشتيم كه از آن امتناع ورزيدند. سعي كرديم با سينماشهر صحبت كنيم و نتوانستيم راه را پيش ببريم. يكي دو سالي بيخيال شديم و روي فروش بليتهاي ديگر تمركز كرديم و در نهايت دوباره سراغ سينماشهر رفتيم تا بتوانيم API فروش بليت سينما به صورت آنلاين را داشته باشيم و اين بار قولهاي مساعدي به ما داده شد؛ قولهايي كه البته بسيار دير و بعد از يك و نيم سال اما بالاخره تحقق يافت.»
صادقيان تاكيد دارد كه زيرساخت همكاري در مجموعه آنها هميشه آماده بوده و اينكه چرا همكاري زودتر صورت نگرفته را كسي نميداند؛ اين اتفاق در حالي رخ ميدهد كه مديرعامل سينماتيكت در مصاحبهها نسبت به وجود يك رقيب ابراز تمايل كرده است؛ رقيبي كه به زعم او ميتواند باعث پيشرفتشان شود.
صادقيان ميگويد اينكه حالا بعد از ساليان سال اين انحصار شكسته شده، به اين دليل است كه فشارها روي اين موضوع بيش از حد شد و در اين ۸ سال هم سينماتيكت چنان خودش را در بازار جا انداخته كه رقابت با آن كار بسيار بسيار سختي خواهد بود. همچنين به نظر ميرسد كه برخي اختلافهاي داخلي نظير ورود يكي از بزرگترين تهيهكنندگان و سينمادارن ايراني يعني «علي سرتيپي» به ماجراي فروش آنلاين بليت و شكايت برخي ديگر از تهيهكنندگان باعث شده كه در نهايت فروش آنلاين بليت سينما محدود به سينماتيكت باقي نماند.
منبع:
- پنجشنبه ۰۳ بهمن ۹۸ | ۱۰:۱۹
- ۱۰۱ بازديد
- ۰ نظر