سير تا پياز راه اندازي و ساخت فروشگاه اينترنتي

با توجه به گسترش و دسترسي افراد بيشتر به اينترنت و فضاي مجازي، تجارت‌هاي سنتي به مرور موعد جاي خود را به نسخه‌هاي نوين‌تر بازرگاني يعني بازرگاني الكترونيك مي‌دهند و تجارتي كه در آن دربايستن بود براي خريد يك جنس به مغازه‌ها و

راه اندازي فروشگاه آنلاين

فروشگاه‌ها مراجعه كنيد، تدريجا در حال منسوخ شدن است. امروزه كمپاني‌ها و بازرگانان گوناگون دريافته‌اند كه پهنه‌ي اينترنت حرف نخست و فرجام را در فروش اغلب و معرفي بهتر برند تجاري آنها مي‌زند. بنابراين با گسترش اينترنت و به به اتفاق آن اشاعه ادب خريد هاي مجازي، شمار فروشگاه هاي اينترنتي در حال افزايش است.


در ايران نيز تاريخچه‌ي فروشگاه هاي اينترنتي به اوايل دهه‌ي ۸۰ مفتوح مي‌گردد. زماني كه حميد و سعيد محمدي، فروشگاه اينترنتي ديجي‌كالا را تاسيس كردند. در سنه هاي بعد و با گسترش اينترنت در كشور، فروشگاه‌هاي ديگري نيز كسب و كار خود را به اينترنت انتقال دادند. يكتا از بنيادي ‌ترين دشواري ها بر راز گذرگاه راه اندازي فروشگاه اينترنتي در ايران در اوايل دوره‌ي روي‌كار آمدن اين گونه فروشگاه‌ها، مسئله‌ي اعتماد مشتري به آنها بود. بسياري از مردم ايران بر اين عقيده بودند كه فروشگاه‌هاي اينترنتي كلاهبردار هستند و خريد از آنها برابر با خريد كالاهاي بي‌كيفيت و … است. اما خوشبختانه امروزه اعتماد ملت به فروشگاه هاي اينترنتي افزايش مكشوف است و بسياري از كسان اغلب خريدهاي خويش را بصورت آنلاين سپريدن مي‌‌دهند.
اما تاسيس يك فروشگاه اينترنتي موفق چگونه است؟ چه ترفند هايي دارد؟ آيا اصلا شدني است؟ چه هزينه‌ها و مراحلي دارد؟ اينها سوالاتي هستند كه ممكن است ذهن شما را به خود مشغول كرده باشد. پيش هرچيزي بايد بنابر تجربه‌ي شخصي‌ام اين نكته را به شما گوشزد كنم كه بازار اينترنتي امروز، ديگر فضايي براي امتحان و خطا باقي نگذاشته است. رقبا سرسخت‌تر از آن چيزي هستند كه شما فكر‌ مي‌كنيد و اگر با برنامه و وثيقه قوي جلو نرويد، بي گمان شكست خواهيد خورد و هزينه‌ و وقت شما هدر خواهد رفت. اما اگر در راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي خود مصر هستيد، لغايت فرجام با من به اتفاق باشيد الي راهنماي قدم به قدم راه‌اندازي يك فروشگاه اينترنتي را با هم بازبيني كنيم.
قدم اول: محصولاتي كه مي‌خواهيد بفروشيد را مشخص كنيدقدم اول در تاسيس يك فروشگاه اينترنتي هيچ فرقي با تاسيس يك مغازه معمولي ندارد. در هر دو باره ابتدا شما بايد محصولاتي را كه مي‌خواهيد بفروشيد را مشخص كنيد. يك بقال پيش از اينكه مغازه بقالي‌اش را تاسيس كند براي خودش مشخص مي‌كند كه مثلا در اين مغازه لبنيات، حبوبات، مواد غذايي و … به فروش خواهد رسيد. شما نيز بايد در ابتدا براي خويش معلوم كنيد كه پيمان است چه جنسي را به فروش برسانيد.
براي اينكه بدانيد كدام محصول براي فروش مناسب‌تر است ابتدا علايق و توانايي هاي خويش را مد نظر قرار دهيد. مثلا اگر شما در ساخت محصولات چوبي دستي بر اثير داريد، مي‌توانيد فروشگاهي براي فروش آنلاين دست‌ساخته‌هاي چوبي خود تاسيس كنيد. يا اگر مثلا جامه دوز يا طراح جامه هستيد، مي‌توانيد فروشگاهي براي فروش لباس هاي خود راه اندازي كنيد.
نكته‌ي دوم در انتخاب محصول مناسب براي فروش پس از علايق و توانايي ها، اين است كه بررسي كنيد كدام پهنه هنوز اشباع نشده است. گاهي شدني است شما در حوزه‌اي هدف راه اندازي فروشگاه آنلاين داشته باشيد كه رقبايي سرسخت و با سابقه‌ي طولاني در آن مشغول به كارند. خب در اين حالت احتمال كاميابي شما زياد اندك است. پس نخست رسيدگي كنيد كه كدام دسته از بازار فروش اينترنتي هنوز اشباع نشده است.
اگر حوزه‌ي باره نظر شما اشباع شده است گذرگاه حل ديگري هم وجود دارد و آن اينكه با كساني كه در آن حوزه‌ي مورد عقيده شما فعال هستند وارد شراكت شويد و فروش يا تامين بخشي از محصولات آنها را بر عهده بگيريد.
البته اگر مفتوح هم اصرار بر تكاپو در آن حيطه را داريد، قطعا بايد ارزش افزوده‌اي به مشتريانتان ارائه كنيد كه از شما محصولي را خريداري كنند. در واقع بايد چيزي اغلب از ميانگين رقيب‌هايتان ارائه كنيد.
قدم دوم: مشتريان قصد را مشخص كنيدselecting-right-people
قدم دوم اين است كه مشتريان هدف را مشخص كنيد. قصد از مشتري منظور اين است كه چه كساني و از چه قشري اقدام به خريد محصولات شما خواهند كرد. مثلا اگر شما فروشگاه اينترنتي جامه داريد، مشتريان قصد شما مي‌توانند زنان و دختران يا حتي مرداني باشند كه بخواهند به همسرشان كادو بدهند. براي مشخص كردن مشتريان هدف آنها را بر بنياد سنجه هاي پايين طبقه بندي كنيد.
سن، جنسيت و محل اقامتالگو هاي رفتاريانگيزه‌ها و اهداف اصلي مشتريبزرگترين بحران آنها چيست و شما چگونه آن را مرتفع خواهيد كرد؟چرا آنها بايد محصولات شما را بخرند؟بگذاريد براي روشن‌تر شدن اين سوژه براي شما مثالي بزنم. بياييد فرض كنيم فروشگاه اينترنتي شما در حوزه‌ي فروش جامه و مد فعال است. خب بياييد به سوالات بالا پاسخ دهيم:
سن، جنسيت و و محل اقامت: زنان و دختران بين ۱۶ الي ۴۰ سال
الگو هاي رفتاري: آنها معمولا هرچند وقت يكبار و چرا دست به خريد مي‌زنند؟
انگيزه ها و اهداف اصلي: خوش‌پوشي، زيبايي، شايد Show-Off كردن
بزگترين چالش آنها چيست و شما چگونه آن را مرتفع خواهيد كرد: براي يك خريدار جامه هميشه كيفيت و قيمت در نخستينگي است و شما مي‌توانيد با فرآوري لباس هاي با كيفيت با بها مناسب نگراني مشتري را از اين بابت رفع كنيد.
چرا آنها بايد محصولات شما را بخرند؟: اين سوالي است كه شما خودتان بايد به آن پاسخ دهيد. براي پاسخ به اين سوال وجه تمايز خود با رقبا را بررسي كنيد.
قدم سوم: ايده‌تان را ارزيابي كنيدپيدا كردن جنس پسنديده براي فروش و مشخص كردن مشتري منظور عالي است. ولي شما بايد مطمئن شويد كه كسان در قبال محصولات شما پولي را خواهند پرداخت. اينكه افراد به شما بگويند محصولات عالي است يا افتضاح براي شما موفقيت يا شكست محسوب نمي‌شود. موفقيت وقتي حاصل مي‌شود كه افراد راز كيسه را شل كنند و در قبال محصولات شما پولي را پرداخت كنند. اگر از مشتري قصد و اجناس خود مطمئن هستيد اما هيج آدم از شما خريد نمي‌كند، بايد به تعقيب دليل آن بگرديد. دلايلي از جمله:
آيا بها محصولات شما نسبت به رقبا بالاست؟آيا مشتريان منظور را اشتباه انتخاب كرده‌ايد؟آيا بازار و درخواستي براي خريد محصولات شما وجود ندارد؟خلاصه بگويم براي اينكه متوجه شويد چرا افراد از شما خريد نمي‌كنند خيلي ساده از خود بپرسيد: «چه چيزي افراد را از خريد از فروشگاه من مفتوح مي‌دارد؟». قبل از راه اندازي فروشگاه اينترنتي، بحث ارزيابي ايده‌ بسيار حائز اهميت است. براي ارزيابي ايده‌تان، مي‌توانيد از طريق هاي پايين بهره ببريد:
– اجناستان را بصورت دستي بفروشيد
اگر كارتان را پسين آغاز كرده‌ايد، حتما نيازي نيست كه متحمل خرج شويد و فروشگاه اينترتي راه اندازي كنيد. مي‌توانيد آغاز بصورت سر راست با مشتري وابستگي برقرار كرده و جنستان را به او بفروشيد. مهم‌ترين حسن اين كار اين است كه بجز كسب درآمد، مطمئن خواهيد شد كه براي محصولتان مشتري وجود دارد و افراد حاضرند براي آن پول پرداخت كنند.
اما چه بسا از خويش بپرسيد كه چگونه بصورت مستقيم، مشتري را پيدا و با او وارد معامله شوم؟ پاسخ روشن است. شبكه هاي اجتماعي. اين ايام كمتر كسي پيدا مي‌شود كه حداقل از گرد از شبكه‌هاي اجتماعي واتسآپ، تلگرام يا اينستاگرام استفاده نكند. به كارگيري اين شبكه‌هاي اجتماعي هزينه‌اي ندارد و پيشه با آنها نيز آسان است. فقط كافي است به گروه هاي مجازي ملحق شويد يا در اينستاگرام براي محصولاتتان صفحه‌اي برپايي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.