انتخاب كلمات كليدي سئو مناسب با هر صنعت در ۳۰ دقيقه

زمان مطالعه : 8 دقيقهخانه بلاگ مقالات ديجيتال ماركتينگوجيهه جمشيدي  فهرست عناوينچرا جست‌وجوي كلمات كليدي مهم است؟۳ گام براي جست‌وجوي واژه كليدي در ۳۰ دقيقه‌گام اول: جاسازي فهرست كلمات كليدي (۱۰ دقيقه)گام دوم: جست‌وجوي سؤالات متداول (۳ دقيقه)گام سوم: بخش بندي و حذف كلمات نامرتبط (۱۷ دقيقه)با گوگل پيش برويد!نكات پاياني در گزينش كلمات كليدي مناسببا مطالعه اين نوشتار  مي‌توانيد تنها در ۳۰ دقيقه واژه ها كليدي پسنديده با كسب‌وكار خويش را پيدا كنيد و استراتژي انتشار درونمايه بر روي وبسايت خويش را گردآوري كنيد. البته فراموش نكنيد كه جست‌وجوي كلمات كليدي، به پايان نمي‌رسد و بايد در دوره‌هاي گوناگون زماني بررسي و به‌روز شود.

انتخاب كلمات كليدي سئو


اگر هدف داريد به‌عنوان يك نگارنده محتوا، شدامد فوقاني داشته باشيد و پروا كاربران را به صفحه خود جلب كنيد، بايد مرتباً روش‌هاي سئو را دنبال كنيد و در توليد درونمايه مدنظر پيمان دهيد.شما نمي‌توانيد واژه ها كليدي پسنديده را به سود خويش تغيير دهيد. ولي مي‌توانيد واژه ها كليدي مرتبط با صنعت خود را بيابيد و محتواي خود را متناسب با آن‌ها جاسازي كنيد.
اين‌كه مخاطبان شما اغلب به تعقيب چه چيزهايي هستند، هدف خود را در قالب چه كلماتي منتقل مي‌كنند و هر روز و هر ساعت چه كليدواژه هايي را براي جست‌وجو كاربرد مي‌كنند، سؤال مهمي است.
چرا جست‌وجوي كلمات كليدي مهم است؟جست‌وجو و به پيشه بردن كلمات كليدي پسنديده در نوشته‌هايتان مايه مي‌شود موتورهاي جست‌وجو راحت‌تر شما را پيدا كنند و با افزايش شدامد وب‌سايت، مخاطبان اكثريت مطالب شما را بخوانند و يا با محصولات شما آشنا شوند. برخي مواقع كلماتي هستي دارند كه بسياري از افراد آن‌ها را به شغل مي‌برند و آن را جست‌وجو مي‌كنند؛ ولي استجابت مناسبي به آن سؤال و يا مطلبي در باره آن واژه موجود نيست. يافتن اين كلمات كليدي ازقلم‌افتاده برخي مواقع ترافيك وب‌سايت شما را الي دو مساوي افزايش مي‌دهد. فلذا پروا به كلمات كليدي جزء مهم‌ترين نكاتي است كه در مقاله خود بايد به آن توجه كنيد.
۳ گام براي جست‌وجوي كلمه كليدي در ۳۰ دقيقه‌گام اول: تهيه ليست واژه ها كليدي (۱۰ دقيقه)ابتدا بايد كلمات كليدي مرتبط با صنعت خود را تهيه كنيد. در پيوستگي اين نوشتار، روش‌هاي جاسازي كلمات كليدي مناسب را توضيح خواهيم داد. كلمات كليدي را مي‌توانيد در فايل اكسل ذخيره كنيد. البته وب‌سايت‌هايي همانند moz، ابزارهايي براي رهنمود و دسته‌بندي واژه ها در اختيار شما قرار مي‌دهد كه مي‌توانيد از آن‌ها نيز كاربرد كنيد.
جست‌وجوي كلمات كليدي متناسب با هر صنعت در ايران با مشكلاتي روبرو است. اكثر سايت‌هايي كه براي واژه ها كليدي پيشنهاد مي‌شوند، يا با جست‌وجوي واژه ها فارسي، داده‌اي در گزين كردن پيمان نمي‌دهند و يا بين گزينه‌هاي مملكت انتخابي (براي پيدا كردن بيشترين كلمات جست‌وجو شده بدست كاربران آن كشور)، ايران جايگاهي ندارد و در فهرست كشورها پيدا نمي‌شود.

جست و جوي واژه ها كليدي
براي آشنايي كامل با سئوي يك تارنما و راهكارهاي بهبود آن كليك كنيد 
اما براي جست‌وجوي واژه ها كليدي در ايران همچنان راهكارهايي وجود دارد و هم‌چنين با توجه به اهميت اين موضوع، سعي براي آن ارزشمند و مؤثر خواهد بود. ما تعدادي سايت و راهكارهايي پسنديده براي جست‌وجوي واژه ها كليدي مرتبط با هر صنعت در ايران به شما شناسايي مي‌كنيم. اين نكته را هم مدنظر داشته باشيد كه جست‌وجو در سايت‌ها، مستقل از محيط‌ و زبان جست‌وجو، مي‌تواند در پيدا كردن ايده جديد و ديد پسنديده در آن صنعت به شما كمك كند.
گروه‌بندي واژه ها در پنج تا ده دسته به شما كمك مي‌كند لغايت بتوانيد موضوعات محبوب مخاطبان خويش را جدا كنيد و در دسته‌هاي مشخص پيمان دهيد. در پيوسته راهكارهايي براي تعبيه كلمات كليدي پيوسته با هر صنعت به شما ارائه مي‌شود:
۱-ارزيابي وب‌سايت هاي برتر در آن صنعتبا بررسي سايت‌هاي ايراني و بيگانه كه در صنعت شما پيشگام هستند، مي‌توانيد مدل‌هاي مختلف دسته‌بندي درونمايه و مطالب آن سايت‌ها را ببينيد و از آن‌ها براي موضوعات و واژه ها كليدي خويش استفاده كنيد.
براي نمونه اگر منظور راه‌اندازي خرده‌فروشي آنلاين داريد با مراجعه به ديجي‌كالا، آمازون و سايت‌هاي ديگر مي‌توانيد از نحوه دسته‌بندي آن‌ها ايده بگيريد. نكته ديگر اين است كه به دليل بهره بازاري كه اين شركت‌ها دارند گمان كردن جست‌وجوي مخاطبان با الفاظ به‌كاررفته در سايت‌هاي آنان اغلب است و وقتي اين كلمات، جزء كلمات شما نيز باشد، بيشتر در نتايج برآمده از جست‌وجوها ديده مي‌شويد.
كلمات كليدي در موضوعات سايت برتر
۲-جست‌وجوي پيشرفته با افزار گوگلضمن مراجعه به سايت‌هاي گوناگون و بررسي آن‌ها، از سايت گوگل نيز مي‌توانيد كاربرد كنيد و از موضوعات مطرح شده در هر سايت هشدار يابيد. براي اين پيشه بايد آدرس سايت مورد عقيده را در گوگل وارد كنيد و بر اساس آدرس، موضوعات و يا همان topicها را جست‌وجو كنيد. براي جست‌وجوي موضوعات در يك سايت ويژه بايد آدرس سايت را با افزودن /topic به انتهاي آن در گوگل جست‌وجو كنيد.
۳-پيشنهادات گوگلقطعاً تابه‌حال با پيشنهادات گوگل  (google suggest) در حين جست‌وجو روبرو شده‌ايد. اين پيشنهادات بر بنياد پسينيان محاسبات گوگل در مورد جست‌وجو هاي كاربران در ايام و حتي ساعات پسين است. فلذا به كارگيري عبارات پيشنهادي گوگل مي‌تواند بهترين كلمه‌هاي كليدي براي مطالب سايت شما باشد. عبارت‌هاي موردنظر خويش را تايپ كرده و پيشنهادات گوگل را به فهرست خويش اضافه كنيد. مي‌توانيد بعد از واژه مدنظر خويش فقط يك حرف از حروف (در جست‌وجو پارسي و يا انگليسي) را نيز بزنيد. در اين چهره پيشنهادهاي اكثريت توسط گوگل را منحصر به آغاز با آن حرف گرفتن مي‌كنيد.
در كالج تپسل بخوانيد!  تبليغات درون اپليكيشن و نكات كاربردي در بهينه سازي تبليغاتكلمات كليدي از سايت گوگل
نكته ساير كه در پيدا كردن واژه ها كليدي در گوگل كمك مي‌كند، گزينه‌هايي است كه بعد از جست‌وجو در ذيل صفحه مي‌آورد. تصوير ذيل از جست‌وجو فارسي ديجيتال ماركتينگ تهيه‌شده است. اين موارد را نيز به فهرست خويش اضافه كنيد.
پيشنهادات گوگل به عنوان واژه كليدي
 ۶ شاخص مهم تحليل وب سايت را در كالج تپسل بخوانيد.
۴-Google Keyword Plannerبراي پيدا كردن واژه ها بيشتر مي‌توانيد از سرويس google planner و يا Moz استفاده كنيد.
در google keyword planner در سرنوشت your product or service هر تعداد از واژه ها كليدي كه تاكنون يادداشت كرده‌ايد، را مي‌توانيد وارد و بر روي get ideas كليك كنيد. گوگل پلنر كلمات كليدي شما را رسيدگي مي‌كند.

google keyword planner
در صفحه‌اي كه برآيند اينكه كليك خواهيد ديد، گوگل پلنر ميزان چشم وهمچشمي در آن كلمه (اينكه چه شمار سايت اين كلمه را جزء واژه ها خويش قرار داده است) را ذكر مي‌كند. نكته قابل ملاحظه در اينجا اين است كه گوگل رقابت را با پروا به مكاني كه مشخص مي‌كنيد، در اختيارتان پيمان مي‌دهد. در ضمن در صورت بيچارگي شدني است كلمه كليدي شما را با كلمه‌اي همانند كه مناسب‌تر است و بيشتر جست‌وجو شده است، اصلاح كند. در اين صفحه مي‌توانيد ميانگين تعداد دفعات جست‌وجو آن كلمه را در ماه ماضي در جدول ببينيد. Suggested bid نيز در واقع مبلغ CPCs (غير مجاز مي باشدt per click) است كه شركت‌ها به ازاي نشانه دادن تبليغ آن‌ها در سايت گوگل بعد از جست‌وجوي آن كلمه كليدي و كليك بر روي تبليغشان پرداخت مي‌كنند. اين عدد وابسته به مكاني است كه شما در جست‌وجوي خويش در گوگل پلنر مشخص كرده‌ايد.
google keyword planner
۵- Moz Keyword Explorerاين دست موزه امكان نگه‌داري فهرست واژه ها را در اكانت pro به شما مي‌دهد. وانگهي moz امكان كاربرد آزمايشي از سرويس medium خويش را به‌صورت رايگان پيمان ديتا است. مي‌توانيد واژه ها خويش را در اين سايت جست‌وجو كنيد و يا با كليك بر روي create or upload new list در نسخه pro ليست خود را در حسابتان پيمان دهيد.
moz keyword explorer
متأسفانه اين سايت نيز ايران را در ليست كشورهاي خود ندارد. البته همان‌طور كه مي‌بينيد moz با جست‌وجو كلمات فارسي مشكلي ندارد و واژه ها كليدي پيوسته را (البته به زبان انگليسي) رهنمود مي‌دهد.
جست و جو در Moz Keyword Explorer

با كليك بر create or upload new list در صفحه اصلي، پنجره‌اي براي آپلود و يا تايپ كلمات كليدي بازخواهد شد.

Moz Keyword Explorer
۶-Google trendsGoogle trends ابزار قدرتمندي است كه به كمك آن مي‌توانيد ميزان جست‌وجوي واژه ها كليدي را بررسي و با هم مقايسه كنيد. اين دست موزه كمپاني گوگل به‌واسطه به كارگيري ديتابيس وسيع گوگل، اطلاعات معتبري را در اختيارتان پيمان مي‌دهد و هم‌چنين واژه ها مرتبط با هر كلمه كليدي را نيز به شما توصيه مي‌دهد. خوشبختانه اين ابزار هم در بين كشورها، ايران را دارد و هم جوابگوي جست‌وجو كلمات به زبان فارسي است.

Google trends
۷- seo********اين سايت ازجمله ابزارهاي خوب در توصيه واژه ها كليدي است. اين ابزار، كلمات كليدي تركيبي پيشنهادي از موتورهاي جست‌وجوي گوناگون مثل google و bing را ارائه مي‌دهد. واژه ها كليدي پيشنهادي seo******** بسيار زياد هستند و در اكثر مواقع اين واژه ها كليدي تضمين‌شده توسط ليست پيشنهادي گوگل است. اين دست موزه كلمات را لغايت سه سطح برايتان پيدا مي‌كند و خويش اين آلت از سطح دو به پس واژه ها را دسته‌بندي مي‌كند. نكويي اين دست موزه در امكان جست‌وجوي واژه ها فارسي است.

seo ********

۸- keyword tool.ioاين سايت از دسته سايتهايي است كه در چندين محيط واژه ها كليدي را براي شما پيدا مي‌كند و تازه خوب اين است كه كلمات كليدي فارسي را نيز در ديتابيس خود دارد. پيشنهاد مي‌كنيم از اين آلت قدرتمند در كامل كردن فهرست كلمات خويش كاربرد كنيد.
keyword tool.io

۹- Semrush:متأسفانه Semrush كلمات پارسي را پشتيباني نمي‌كند. ولي دست موزه نكوداشتن است و مي‌توانيد از آن براي واژه ها كليدي انگليسي و يا ايده براي انتخاب كلمات كليدي فارسي كاربرد كنيد.
Semrush
۱۰- توجه به جست‌وجوهاي فصلي بدست كاربرانممكن است متناسب با ماهيت صنعت شما پيش بيايد كه در زمان‌هاي خاص، كسان واژه ها كليدي خاصي را اغلب جست‌وجو كنند. با استفاده از Google trends مي‌توانيد واژه ها و الگوريتم‌هاي جست‌وجوي كاربران را كشف كنيد و با پيش‌بيني جست‌وجوي مخاطبان، مطالب متناسب با احتياج آن‌ها را بر روي وبلاگتان پيمان دهيد.
در كالج تپسل بخوانيد!  رايزن ديجيتال ماركتينگ كيست و چه وظايفي دارد؟ 
periodic searchs in google trends

گام دوم: جست‌وجوي سؤالات متداول (۳ دقيقه)تعيين سوژه محتوا با هدف پاسخ به سؤالات متداول كاربران در صنعتي كه فعاليت مي‌كنيد، زياد ارزشمند است و شما را تبديل به متخصص و مرجع در آن صنعت مي‌كند. بعد بايد سؤالات مطرح براي كاربران را نيز بيابيد.
سايت AnswerThePublic.com  با محيط گرافيكي جالب، ابزاري است كه با آن مي‌توانيد سؤالات متداول يا همان FAQ را جست‌وجو كنيد.

AnswerThe Public

با جست‌وجوي جستار موردنظر خود در شكلي جالب مي‌توانيد سؤالات را ببينيد. سؤالات را نيز مشابه واژه ها كليدي در فايلي (مثلاً اكسل) يا با ابزاري اندوخته كنيد. اين سايت مستقل از شماي قشنگ و جذاب براي نشان دادن سؤالات، در سرنوشت بالاي صفحه لينك دانلود سؤالات يا لينك Google sheet آن را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

سوالات سايت AnswerThe Public

حال مي‌توانيد سؤالات بيشتري را به صفحه سؤالات متداول در وب‌سايت خويش اضافه كنيد. هم‌چنين مي‌توانيد از اين سؤالات براي سوژه مطالب وبلاگتان استفاده كنيد و در صفحه سؤالات متداول با لينك، خواننده را به وبلاگتان بازگردانيدن بدهيد. اين ترفندها هم از منظر بهينه‌سازي موتورهاي جست‌وجو (SEO) سودمند است و هم خواننده را به مطالعه محتواي شما ترغيب مي‌كند.

گام سوم: تقسيم بندي و حذف واژه ها نامرتبط (۱۷ دقيقه)حال براي دسته‌بندي كلمات كليدي، بايد بررسي كنيد كه كدام‌يك از اين واژه ها از همه محبوب‌تر و مرتبط‌تر با صنعت شما هستند و مي‌توانند به‌عنوان جستار گروهي از واژه ها برگزيدن شوند. بعد از برگزيدن واژه ها اصلي، مي‌توانيد بقيه واژه ها را در زيرگروه هركدام قرار دهيد.
به دلايل مربوط به (SEO) آوردن مطالبي كه با صنعت شما بستگي خيلي كمي دارند، شغل نكويي نيست. بنابراين، بايد دسته‌هاي كلمات كليدي خويش را مجدداً بازنگري كنيد و آن‌هايي كه كمتر مرتبط هستند را از فهرست خويش حذف كنيد. سپس براي قرار دادن محتوا در وبلاگتان بر بنياد اين دسته‌بندي‌ها برنامه‌ريزي كنيد و به‌مرور كوشش كنيد براي هر موضوعي محتوايي تهيه كنيد. براي اين مرحله نسبت به مراحل پيشين بايد موعد بيشتري اختصاص دهيد.
با گوگل پيش برويد!اتفاق مهمي كه در موتور جست‌وجوگر گوگل در حال وقوع است، بالا رفتن نرخ جست‌وجو هاي بدون كليك (no click) در گوگل است. جست‌وجو بدون كليك به اين خاطر اتفاق مي‌افتد كه بيننده در همان صفحه اصلي گوگل پاسخ خويش را از توضيحات گوگل دريافت مي‌كند.
اين مطلب را هم بخوانيد : آشنايي با مفهوم CTR

ميزان كليك ها در گوگل

مثلاً اگر شما هواشناسي را در گوگل جست‌وجو كنيد، پيش از نشانه دادن هر لينك و يا سايتي، گوگل وضعيت آب‌وهواي منطقه شما را (اگر مكان‌ياب (location) مرورگرتان روشن باشد) نشان مي‌دهد. بيشتر كاربران به همان اطلاعات اكتفا مي‌كنند و روي هيچ سايتي كليك نمي‌كنند. به پاسخي كه گوگل در صفحه نخست خويش به به اتفاق آدرس سايت مربوطه پيمان مي‌دهد، استجابت برجسته يا  featured snippet گفته مي‌شود.
featured snippet مي‌تواند به‌صورت متن، فهرست و يا جدول باشد. اولين قدم براي قرار اخذ در featured snippet گوگل، به شغل بردن ترفندهاي SEO است. هدف ابتدايي خويش را پيمان اخذ در صفحه اول و حتي دوم در صفحات گوگل پيمان دهيد كه راهكار آن توجه دقيق به برگزيدن كلمات كليدي و پرسش‌هاي متداول و جاسازي مطالب بر پاي بست، آن است.
نكات پاياني در برگزيدن واژه ها كليدي مناسبظاهر وب‌سايت شما، در ابتداي ورود به سايت مي‌تواند تأثير مثبت يا منفي در مخاطب ايجاد كند و بر روي تصميم مخاطب براي خواستن مطالب مؤثر باشد، فلذا از توسعه‌دهنده خود بخواهيد ظاهري قشنگ و درعين‌حال ساده براي وب‌سايت شما در عقيده بگيرد.براي برنامه‌اي كه براي انتشار درونمايه تهيه‌كرده‌ايد، زمان‌بندي پسنديده داشته باشيد و دقيقاً بر پايه همان عمل كنيد و همش در يك موعد از شبانه‌روز به‌روزرساني سپريدن دهيد. اين سامان در انتشار مطالب ديد مثبتي را در مخاطبان ايجاد خواهد كرد.هر جا كه شدني و مناسب است از لينك‌هاي داخلي به مطالب خودتان استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.